A közlekedésben nélkülözhetetlen
a színkommunikáció, különösen
amióta sok és nagy sebességű járművet
használunk. A fontos információk puszta
kiírása nem volna megfelelő, hiszen nincs
idő szövegeket olvasni, nem beszélve a nemzetközi
forgalomról és az ebből fakadó nyelvi
nehézségekről. A vizualitás sokkal
hatékonyabb: a lámpák, a közlekedési
táblák formája és színe szempillantásnyi
idő alatt felfogható. A színkódokat
azonban előbb egységesíteni kellett, ezeket
meg kell tanulnia a közlekedőnek, aki számára
feltétel az ép színlátás
is.
Közlekedési lámpák
és táblák
Az első közlekedési lámpát Londonban,
a Parlament mellett állították fel 1868-ban.
A színek előképe a tengeri közlekedésben
megszokott színkódok voltak, valamint a vasúti
szemafor, mely vörös-zöld fényekkel ad
jelzéseket a vonatforgalomnak. A villanyvilágítással
működő, de még csak vörös-zöld
lámpát 1912-ben vezették be Amerikában,
Salt Lake City-ben, majd a vörös-sárga-zöld
lámpát 1920-ban, Detroitban. A három szín
a 20-as évek folyamán Európában
is elterjedt. (History of Traffic Signal
Design)
Közlekedési lámpák „evolúciója” |
|
|
|
Két
színű lámpa |
Három
színű lámpa |
A vörös
a narancs felé,
a zöld a kék felé módosított |
Kép
forrás:
http://www.kbrhorse.net/signals/history01.html |
Mivel a színlátási
zavarban szenvedők többsége éppen
a vörös-zöld színeket nem tudja határozottan
megkülönböztetni, később kicsit módosítottak
a színeken: a vöröset a narancs, a zöldet
a türkiz irányába „tolták”.
A közlekedési lámpa hátterének
ill. környezetének színe befolyásolja
az észrevehetőséget. A zöld lombok előtt
a piros lámpa erős kontrasztot alkot, így
jól látható, míg a zöld lámpa
könnyen beleolvad a növényzet színébe.
Ezért is szerencsés a türkiz irányába
módosított zöld lámpafény,
mert a növényzet más árnyalatú
(a sárga felé hajló) zöld.
A láthatóság szempontjából
fontos elem a lámpa fölötti ernyő, mely
az erős napsütésben leárnyékolja
és így kontrasztossá, láthatóbbá
teszi a színes lámpafényt. (Ernyő
nélkül is ugyanakkora lenne a fényerő,
de árnyékolásban sokkal világosabbnak
látjuk!) Fontos információt jelent a lámpák
villogása, a mozgó fény nagyon erős
inger a szemünknek.
Lámpa
és háttere |
|
A
türkizzöld kevésbé olvad bele
a zöld növényzet hátterébe |
Kép
forrás:
http://www.kbrhorse.net/signals/history10.html |
Az információs táblák színjelei:
• vörös: tiltás, veszély, korlátozás
• sárga, narancs: figyelmeztetés; útvonal
típusa
• kék: tájékoztatás
• zöld: tájékoztatás, engedély,
biztonság; irány
• barna: kulturális, turisztikai információk
Járművek
Közösségi járművek
A különféle közösségi járműtípusok
(villamos, busz, troli) karosszériájának
színei (egy városon belül) többnyire
állandóak.
A budapesti metróvonalakat gyakran
említjük színük szerint: a kelet-nyugati a piros metró, az észak-déli a
kék metró. A Millenniumi kisföldalatti
sárga, a 4-es metró pedig zöld színkódot
kapott. A színkódok nem a szerelvények felületén, hanem az információs rendszerben (feliratok, táblák, piktogramok) jelennek meg
Megkülönböztetett járművek
A megkülönböztetett járművek (segélynyújtás,
mentő, tűzoltó, rendőrség, gázművek
stb.) színkommunikációs jele a villogó
sziréna mellett az autó színe, mely többnyire
asszociatív kapcsolatban van funkciójával:
a tűzoltó autó piros színe a tűzre
emlékeztet. A mentőautó a vöröskeresztes
zászló fehér alapszínét,
egyúttal a kórházat idézi, de újabban
a sokkal feltűnőbb élénk sárga
alapon vörös jelzésű autót is használják.
A rendőrség (egyenruha, járműpark, embléma)
kódja nagyon sok országban kék, mely feltehetőleg
a középkori Párizs milíciájának
színöröksége. A veszélyes (sugárzó,
robbanó, méreg) anyagok leggyakoribb jele a sárga
vagy narancs, innen a gázművek színkódja.
(Az élővilágban a mérget termelő
állatok sárga-fekete figyelmeztető színeket
viselnek.)
Biztonsági színek |
|
Élénksárga szalagok, narancs-fehér csíkos táblák |
Kép
forrás:
https://anotherslice.life/2014/06/20/traffic-cones-traffic-tickets-and-the-long-and-winding-road-construction/ |
Gyalogosok
A gyalogosok tájékoztatását és
biztonságát is színjelek segítik.
Az útkorlátok kontrasztos csíkozású
(piros-fehér, sárga-vörös, narancs)
lécekből, szalagokból és egyéb
elemekből állnak. Az utóbbi évtizedekben
a fényvisszaverő anyagok használata is elterjedt.
A járdaszegélyek és veszélyes lépcsők
élein a kontrasztos szín feltűnő, jelzi
a szintkülönbséget. A világtalan emberek
fehér botja a védtelenséget jelképezi.
A gyalogos átkelő a zebra, az angliai kísérletek
után a 20.század közepén terjedt el
a nagyvárosokban. Az eredeti elképzelés
szerint kék-sárga csíkozás lett
volna, mely színpár kellően kontrasztos,
de a fekete-fehér még erősebb, így
messzebbről feltűnő, és olcsóbb
is, mert elég csak a fehér csíkokat felfesteni.
Autószínek
A személyautók mára elvárt terméktulajdonsága*
a szín.
*1990 óta többször olvastam-hallottam
különböző interjúkban, hogy a nyilatkozó
egyik sérelme az volt a Kádár-kori szocializmusban,
hogy nem választhatta meg az amúgy is nehezen
beszerezhető személyautója színét...
Az autógyártás kezdetén még
rosszabb volt a helyzet. Mindenki ismeri Henry
Ford válaszát, akitől egyszer megkérdezték,
hogy az (1908-27 között gyártott) népszerű
T-modell milyen színekben kapható: „Bármilyen
színt lehet kérni, feltéve, hogy az a szín
fekete” – mondta. Azért volt minden autója
fekete, mert méréseik szerint a fekete festék
száradt a leggyorsabban, és a Ford által bevezetett Taylor-féle
munkaszervezési rendszerben a gyártás minden
perce számított. A színválasztás
mellett szólt még, hogy a korabeli férfidivatban
dominált a fekete, és az autó már
a kezdetekben is „kiterjesztett ruha” volt.
Ma az autógyárak, forgalmazók és
marketingesek egymást túllicitálva találnak
ki termékeiknek „exkluzív” színeket,
pontosabban színneveket, amit „kommunikációs
színnek” neveznek, pl.: Torch Red (fáklyavörös),
Ezüst Zúzmara, Caledonian Blue, Pluto zöld
stb. (Árnyalat-túltengés)
E színek persze nem nagyon különböznek
más vörös, szürke, kék, zöld
stb. autószínektől, de bizonyára jó
hatással vannak az eladások számára.
Régóta ismert (és nem csak magyar) jelenség,
hogy az idegen hangzású név vonzóbbá
teszi a terméket, így némi árfelhajtó
feladata is lehet a korábban sosem hallott és
sehol máshol nem használt színneveknek.
Gazdasági és pszichológiai jelentőség
Az autó színének a közlekedésbiztonság és az autóvásárlás színpreferenciái miatt van gazdasági és
pszichológiai jelentősége.
Közlekedésbiztonság
Svéd és új-zélandi tanulmányok
szerint leggyakrabban a fekete autókkal történik
baleset, legritkábban pedig a rózsaszínnel.
(Newstead 2007) Úgy tűnik,
a pár évvel ezelőtti hír, miszerint
a piros autók okozzák a legtöbb balesetet,
csak városi legenda volt...
Az autó színe és a baleseti kockázat
két szálon függhet össze: a láthatóság kérdésével és a színt kiválasztó
személy autóvezetői stílusával.
A láthatóság az autószín
és a fényviszonyok függvénye: a fekete
és szürke kocsi kevésbé jól
látható, a fehér és sárga
még sötétben is relatíve jól
látszódik, míg a piros csak nappali fényben
feltűnő, sötétedéskor pedig egyre
kevésbé (ld. Purkinje-eltolódás).
A fekete autók nappal 12%-kal gyakrabban keverednek balesetbe,
mint a fehérek, ez a szám sötétben:
47% ! Nappal a szürke és ezüstmetál
kocsik kb. 10%-kal, a vörösek és a kékek
7%-kal bizonyultak veszélyesebbnek mint a fehér.
Ezek az értékek este 15% ill. 8%-ra növekedtek
(ld. alább, a grafikon).
Autószín
és a balesetek számának összefüggése |
|
A
fehér autó (100%) baleseteihez viszonyítva
a fekete, szürke és piros –
nappali fényben és este |
A vörös autót vezető személyek
–egyes nézetek szerint – hajlamosabbak a kockázatvállalásra,
kedvelik a sebességet. Nem véletlen, hogy Európában
a gyors sportkocsi színe piros (Ferrari) vagy az „erőszakos”
sárga (Lamborghini, Porsche), Anglia klasszikus sportautója
a Jaguar, zöld.
Az 1920-as években a nemzetközi autóversenyző szövetség megalkotta a versenyautók színsémáját. Így a német autók fehér vagy ezüst, a franciák barna (más források szerint kék), az angolok sötétzöld és az olaszok pedig a (korall-) piros színt kapták. (Autotechnika)
Színpreferencia
Az autóvásárlás színpreferenciáját
befolyásolja a divat és függ a kultúrától
is. A DuPont gyár, a legnagyobb autófesték
gyártó cég évtizedek óta
regisztrálja az újonnan eladott autók szín-gyakoriságát.
(DuPont-Global Automotive ...; Automotive
Color Popularity Study )
Felmérése szerint pl. 2009-ben Európában
a fekete (27%) – ezüst (20%) – fehér (10%)
az autószín sorrend, az USA-ban pedig a fehér-fekete-ezüst
volt a leggyakoribb. Az ezüstmetál évekig
vezető szín volt, de népszerűsége
csökkenni kezdett. Mivel azonban Kínában
2009-ben is ez volt a legkedveltebb (36%), a globális
eladások sorrendjét mégis az ezüstmetál
vezette 25%-kal, majd a fekete-fehér-szürke-kék-piros
következett. Az élénk színek (piros,
narancs) eladása újabban növekedésnek
indult, de a fő tendenciák lassan változnak.
A 2011-es összesített adatok megoszlása:
2011
– DuPont adatok |
|
fehér:
22%, ezüst: 22%, fekete: 20%, szürke: 13%, piros:
7%,
kék: 6%, barna/beige: 5%, zöld: 2%, sárga/arany:
1%, egyéb: 2% |
Autószín
népszerűség, a világ összesített
adatai 2011-ben
forrás: DuPont Automotive Systems 2011
Global Color Popularity Report |
Látható, hogy a kocsik 77%-a semleges színű.
Figyelemre méltó, hogy a nyugati kultúrában
évszázadokig nem kedvelt zöld
és sárga itt is a statisztika végén
kullog.
Az autó: „kiterjesztett ruha”
A fenti statisztikából az sejthető, hogy
autót főleg férfiak vásárolnak,
ezért lehet a háromnegyedük semleges színű.
A nők által használt kocsik –ahogy a
viseletük is– általában színesebbek,
gyakoriak a pasztell és a meleg színek (piros,
rózsaszín, sárga, narancs, lila), és
a fehér autó is igen kedvelt. Egy 2010-es felmérés
szerint a „női autószínek” némi
biztonságot nyújtanak az autótolvajok ellen,
mert az élénk és ritka színű
kocsi feltűnőbb, és nehezebb rajta túladni.
(Az 1950-es években rövid ideig férfiak körében
is felkapott volt a rózsaszín, ld. Elvis
Presley Pink
Cadillac-jét.)
Sok férfi hangoztatja, hogy nem érdeklik a színek,
de az autók színei és a különleges
karosszériafestékek kivételek e szigorú
szabály alól ...
„Női autók” |
|
|
Paris
Hilton a megfelelő Bentleyvel |
Városi
kisautó háziasszonyoknak |
Kép
forrás:
1. http://allwomenstalk.com/8-worst-romantic-comedies
2. ? |
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Árnyalat-túltengés
Automotive Color Popularity Study
DuPont - Global Automotive Color Popularity Study
Hampshire – Stephenson:
Jelek és szimbólumok,
226.p.
History of Traffic Signal Design
Newstead – D'Elia:
An Investigation into the Relationship between Vehicle Colour
and Crash Risk
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|