|
Színkommunikáció a természetben
és a társadalomban |
|
|
|
A színkommunikáció része a vizuális
kommunikációnak, melynek néhány
sajátosságát az előző
fejezetben vázoltuk.
Az emberi színkommunikációt meghatározó
főbb tényezők:
Biológiai örökség
A színlátás és a természetben
tapasztalt színjelenségek dekódolása biológiai örökségünk, és
ezzel a képességünkkel nem vagyunk egyedül
az élővilágban. A színek megértése
és használata a természet által
diktált emberi viselkedés egyik eleme, és
része a kognitív folyamatoknak is.
Történelmi–kulturális
hagyomány
A színlátás (mint több más
biológiailag determinált képességünk),
a magasabb rendű társadalmi, kulturális szerveződések
alapja lett. Mindenekelőtt a vizuális művészetekre
kell utalni, melyeknek (néhány műfaj kivételével)
lényegi alkotórésze a szín. A szín
évezredek óta elmaradhatatlan eleme a rítusoknak,
vallásoknak, képi szimbólumoknak, a díszítő
tevékenységnek és társadalmi érintkezéseinknek
(öltözködés, ünnepek stb.).
Társadalmi meghatározottság
A szín az emberi viszonyok láthatóvá
tétele, szabályozásának egyik eszköze.
Elsősorban az emberi testen és az öltözködésben
lehet kifejezni az egyén státuszát a társadalomban:
a színjelzések, jelvények direkt információt
hordoznak a nemzeti, vallási, politikai, kulturális,
sport stb. identitásokról. Színjelzéseket
egyéb tárgyak (épület, lakás,
jármű, használati és munkaeszközök
stb.) is hordoznak, de azok kevésbé mobilisak
és látványosak a társadalom számára,
és kevésbé képesek követni
a változásokat.
Tudatos tervezés
Felismerve a színek pszichológiai és informatív
szerepét, egyre több területen tudatosan használják
a színeket. A színkódokat, –a megtervezett
színszimbólumokat– a közlekedésben,
kereskedelemben, informatikában, üzleti életben
és számos más összefüggésben
alkalmazzák a 19.század végétől
kezdve. Ma nagyon sok színkód vesz körül
bennünket, többségük tervezett eleme vizuális
környezetünknek.
Elérhető festékanyagok,
színtechnikák
A festékek és színes anyagok inkább
a múltban jelenthették a színkommunikáció
korlátait. Bizonyos színeket alig használtak,
mert nehezen elérhető festékek voltak, elkészítésükhöz
különleges alapanyagok, fejlett technika és
munkamegosztás volt szükséges. Ma mind a
fény-, mind az anyagszíneket elérhetjük
a teljes színspektrumban. A média valamennyi ágában,
a kezdeti fekete-fehér megjelenést követően
gyorsan kialakult az igény a színes megjelenítésre,
és előbb-utóbb létrehozzák
ennek műszaki feltételeit.
|
|
|
83. |
|
|
|