Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.2.1.

Fehér-fekete-vörös,
az „archaikus” színek
 
 
Az ember színkommunikációjában –a legősibb időktől máig– három szín különösen gyakran fordul elő együtt: a fehér, fekete és vörös. Mielőtt a színkommunikáció különböző ágai felé elindulnánk, érdemes áttekinteni a három szín használatának példáit.

Fehér-fekete-vörös
A legnagyobb kontrasztok


Szimbolika
A színek hierarchiájának csúcsán, szinte minden kultúrában:
a fehér állt, ez a tiszta fényt jelentette, a világosságot, az Istent, a tökéletességet, továbbá az elitet, és a felsőbbrendű dolgokat.

A fehér két ellentéte: a fekete (sötétség) és a vörös (színesség).
A fekete a sötétséget, a rosszat, a Halált, a Gonoszt és általában az alsóbbrendűt jelenti – mindenben a fehér ellentétét.

A fehér és fekete együtt a túlvilágit, a szellemit, az „isteni oldalt” szimbolizáló színek, melyek nem állnak az ember befolyása alatt.

A vörös egy másik, az „emberi” vagy „földi” dimenzióban helyezkedik el. (A bibliai első ember Ádám, a név jelentése vörös földből való ember.) A vörös félúton van a fehér és fekete között, mert (mint minden szín) optikai világossága a fehér-fekete közé esik.

A vörös, ahogy minden más szín is, kétértékű: lehet nagyon jó és rossz is, az élet, a szerelem, de az erőszakos halál színe is. Néha átkerül a túlvilág színeihez, a fehér mellett az „isteni oldalon” is szerepelhet, vagy a fekete mellett a pokol egyik színe (a magyar nyelvben ez a kettősség így tükröződik: a jó inkább piros, a rossz inkább vörös).

Kérdés lehet, hogy miért épp a vörös lett a harmadik, a színes pólus, hiszen lehetett volna a kék, zöld vagy sárga is. A legvalószínűbb válasz: a vörös színt két olyan dolog is hordozza –a vér és a tűz–, aminek rendkívüli szimbolikus és gyakorlati jelentősége van, és ezért a legnagyobb figyelmet és izgalmat váltja ki az emberből. Mindkettő jelentheti az életet és a halált is, e fogalmakhoz (és így a színhez) kapcsolódnak a legősibb, legerősebb szimbolikus tartalmak.

Őseink a többi színt is meg tudták különböztetni, de hosszú időn át nem volt számukra önálló kategória, valamennyit besorolták a fehér-fekete-vörös alá, így a kék és zöld a fekete fogalomkörébe tartozott, a sárga pedig a fehérébe vagy a piroséba.

Később részletesen kifejtjük, hogy minden nyelv a –fehér és fekete után– először a vörös színnek ad nevet. A régészeti leletek szerint tízezer években mérhető e három szín használata, minden földrészen elterjedt és egyetemes élménye az emberiségnek. Jelentősége ma sem csökkent, jóllehet a technika többé-kevésbé függetlenített bennünket a „fény és sötétség”, a „vér és a tűz” hatalmától.


Festéktechnika
Nem mellékesen, e három színt viszonylag könnyű volt előállítani: a fehéret a mésztartalmú anyagokból, a feketét a koromból. A vöröset a vas-oxid-tartalmú agyagokból nyerték, majd különféle szervetlen (cinóber, ólom) és szerves anyagokból (rovar, bogyó, gyümölcs) készítették, ez utóbbiakhoz magasabb fokú technológiai jártasságra volt szükséges. Könnyen előállítható festék lenne a sárga és barna is, mert ezek is gyakoriak a természetben. A sárga azonban nem annyira „fontos” szín, mint a vörös, legfeljebb amióta az aranynak olyan nagy jelentőséget tulajdonítunk. A barna sokáig a vörös színkategóriába tartozott, helyettesíthette is, de mindig jobban kedvelték az élénk pirosat, mint a tompa barnát. A kék, zöld és bíbor pedig csak későn, a történelmi korokban került fel az emberiség palettájára, mivel ezek nehezen előállítható színek: alapanyaguk ritka, sokszor mérgező, ilyen festékek készítése pedig fejlett technológiát, infrastruktúrát és szakértelmet feltételez. (Hankó 2007:61)

A színelmélet és a látáspszichológia szerint is a fehér-fekete-vörös alkotja a legerősebb kontrasztokat. A fehér és fekete között a legnagyobb a világossági kontraszt, amiről tudjuk, hogy a látás alapfeltétele.

A fehér-fekete-vörös az archaikus színhármas: valamennyi kultúrában (tértől és időtől függetlenül) rendkívül elterjedtek a rítusokban, vallásokban, testfestésben, népviseletekben és díszítőművészetben, a tárgyalkotó és előadó-művészetben, a kortárs művészetben és öltözködésben is.

Alább a fehér-fekete-vörös együttes alkalmazására mutatunk példákat, melyek vázlatosan a színkommunikáció főbb metszeteit is reprezentálják:


Neolitikum
Catal Hüyük neolitikus (i.e.6000 körüli) régészeti lelőhelyen (a mai Törökország területén) feltárt emlékek között számos fehér-fekete-vörös maradvány van.

Fehér-fekete-vörös – neolitikum

Épületdíszek: stilizált rajz és vadász ábrázolása,
töredékek és részletek, Catal Hüyük, i.e.6000 körül
Kép forrás:
1. http://users.stlcc.edu/mfuller/catalhuyuk.html
2. http://arthistoryworlds.org/catal-hoyuk-paintings/



Ezotéria
Az alkimisták célja –az ókortól egészen az újkorig– a Bölcsek kövének megtalálása, a közönséges anyagokból arany előállítása, vagyis a Nagy Mű (Opus Magnum) létrehozása volt. Az alkímia négy szintje: fekete, fehér, vörös és arany.

Fehér-fekete-vörös – Alkímia
A bölcsek köve
Kép forrás:
http://bishiworld.blogspot.com/2012_09_01_archive.html

Nigredo: az anyag tökéletesedésének első fokozata, a bomlás, erjedés, a pokolba való alászállás – ez a fekete.
Albedo
: az anyag (prima materia) hosszú ideig tartó hevítés után eredeti fekete színét elveszti és megfehéredik.
Rubedo
: a tinktúrakészítés utolsó fokozata, ekkor a fehér anyag vörössé válik.
A legutolsó fokozatig, az aranyig, pedig nem jutottak el.
(Delamare 2009:56; Bucklow 2009:202; Ball 2001:76)

Az örök élet titkát (az életelixírt) keresők is a három színre építették elméletüket:

Fehér-fekete-vörös – Életelixír
Putrefactio – Rosa Alba – Rosa Rubea, (18.századi ábrázolás)
(Rothadás - Fehér rózsa - Vörös rózsa)
Kép forrás:
http://freemasonryesoterica.tumblr.com/post/6318727004/elixir-of-
immortality-elixir-of-life#.VS4hDvCdeVc



Távol-Kelet
A művészetben, viseletekben, a használati tárgyakon a leggyakrabban előforduló színek Kínában és Japánban, különösen a hagyományos kultúrában.

Fehér-fekete-vörös – Távol-Kelet, Kína
Kerámia szobrocska,
i.e. 200 körül
Jókívánságok Yao nő népviseletben
Kép forrás:
1. http://www.antiques.com/classified/Antiquities/Ancient-Asian/Antique-
Western-Han-Painted-Terracotta-Sculpture-of-a-Dancer---H-1020
2. https://www.pinterest.com/marthapaints/chinese-new-year/
3. ?

Fehér-fekete-vörös – Távol-Kelet, Japán
Szamuráj Lakkdoboz Gésa
Kép forrás:
1. http://medievaljapandarcy.weebly.com/image-gallery.html
2. http://www.stilografica.it/approfondimenti/makie-5.htm
3. https://silkroadtea.wordpress.com/


Az ősi vallások színszimbolikájának alapszínei:

Fehér-fekete-vörös – a hindu „szentháromság”
Brahma a teremtő (fehér), Siva a romboló (vörös)
és Visnu a megőrző (fekete), indonéz maszk
Kép forrás:
http://hans.wyrdweb.eu/wp-content/uploads/2010/07/three-faces-of-Shiva-
300x225.jpg



Női szépség
Az irodalmi alkotásokban is felbukkan:

Az én szerelmem fehér is, piros is,
kitetszik ő akár tízezer közül is.
A feje színarany, a haja datolyafürt,
s mint a holló, fekete.
(Énekek éneke, 5.10.)


Az iszlám színszimbolikában a vörös a Nap és a férfi színe, míg a fehér a Holdé és a nőé. A régi arab szépségideál szerint a nőn négy fehér, négy fekete és négy piros van. (Kéri 2002:39 és 47)
Az „elmélet” Európába kerülve 3-3-ra csökkent: fehér a bőr, a kéz és a fogak; fekete a szem, szempilla és szemöldök; piros: az ajkak, az arc és a köröm (Romváry 1974:30).

A régi szépségideál
Három fehér, három fekete, három piros...
J.W. Godward (1861-1922) angol festő képe


Szerencsejáték
A klasszikus szerencsejátékok színkódja e három színre épül. A játékkártya a színes nyomtatás fejlődésének fő motorja volt a középkor folyamán, a fehér papíron ez a két „alapszín” a leggyakoribb.

Fehér-fekete-vörös – szerencsejátékok
Francia kártya és rulett
Kép forrás:
1. http://todofondos.com/f/1097
2, http://www.livedealer.org/blog/2010/05/the-tcsjohnhuxley-saturn-
roulette-wheel/

A sakk nem mindig és mindenütt fekete-fehér: az Indiából származó játék a keleti országokban ma is gyakran vörös-fekete ill. vörös-fehér. (Pastoureau 2012:56)

Fehér-fekete-vörös – sakk
Vörös-fehér sakktábla
(Lucas v. Leyden képe, 1508)
Arab és kínai sakkfigurák


Egy anekdota szerint, a genetikában és színkeverésben egyaránt tájékozatlan középkori ember nem tudta elképzelni, milyen színű lesz egy európai és egy afrikai ember közös gyereke: úgy gondolták, vagy piros, vagy fekete-fehér sakktábla mintás… (Pastoureau 1987:15)


Ördög és pokol
A túlvilágot és annak lakóit e három színnel képzelik el a földi halandók: a menny és az angyalok fehérek, a pokol és az ördögök feketék, olykor vörösek.
(Pleij 2004:17; Pastoureau 2012:58)
A Mikulás társa a (német-osztrák kultúrkörből érkezett) Krampusz mindig vörös és fekete. A milánói futballcsapatot, az AC Milant vörös-fekete színei miatt ördögöknek is nevezik.

Fehér-fekete-vörös – ördögök
Krampusz AC Milan, az „ördögök”
Kép forrás:
1. http://www.atuttoturismo.it/2011/12/07/innsbruck-un-natale-con-i-krampus/
2. http://knowingsite.com/blog/2010/10/25/ac-milan-overtakes-lazio-for-
serie-a-lead/


Törzsi kultúrák
A törzsi rítusok egyik fő kelléke a maszk: bármely földrész tárgykultúrájában a leggyakoribb maszk-színek a fehér-fekete-vörös, a túlvilág szellemei és a földi ember színjelképei.
(Lips 1962:51; Hankó 2007:159)

Fehér-fekete-vörös – maszkok
Afrika Óceánia Afrika
(Zambia)
Indonézia
(Jáva sziget)

Fehér-fekete-vörös – afrikai testdíszek
Etióp lány Dél-Afrikai férfi
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/22025485650665717/
2. http://www.robertharding.com/index.php?lang=en&page=search&s=
head%2Bscarves&smode=0&zoom=1&display=5&order=0


Magyar népművészet
Minden nép tárgyalkotó művészetében és öltözködésében, különösen annak archaikus rétegeiben dominál a három szín. Ez a magyar népviseletekben is megfigyelhető: mert bár az újabb kori (19.sz.) öltözékben sokféle szín szerepel, de a régiesebb viseletekben a fehér-fekete-piros a leggyakoribb. Ugyanez jellemző a népi bútorokra: a régi stílusú ácsolt ládák geometrikus díszeinek színe fekete és piros, a vonalas rovátkolás rendszerint fehér.
» A magyar népviselet színei

Fehér-fekete-piros – magyar népművészet, 1.
Ácsolt láda és szőttes

Fehér-fekete-piros – magyar népművészet, 2.
Széki népviselet Erdélyi gyöngygallér, tászli Spanyolozott
szarufaragás
Kép forrás:
1. http://m.cdn.blog.hu/ne/netfolk/image/szek.jpg
2. http://www.tunderporta.eoldal.hu/fenykepek/magyar-nepi-ekszerek/nepi-
ekszerek/lyukas-taszli.html
3. ?

Fehér-fekete-vörös – busómaszkok
Kép forrás:
https://www.pinterest.com/pin/244742560974346769/
http://pixabay.com


Katonai uniformis
A katonai viselet gyakori színei, legtöbb példáját a brit hadseregnél találjuk (tiszti egyenruha, testőrség).

Fehér-fekete-vörös – egyenruha, Nagy-Britannia
Skót katona,
18.sz.
Az angol hercegek a
Sandhurst katonai akadémián
Királyi testőr
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/441563938437051972/
2. http://www.theroyalforums.com/forums/f34/prince-william-old-photos-
7275-4.html
3. https://www.pinterest.com/georgedavies/uniform/


Stendhal francia író (1783-1842) két híres regényének címe tömör színszimbólum. A Vörös és fekete c. művében a főhős választási lehetőségét jelképezi a két szín: a vörös a katonai, a fekete az egyházi pályát. Más értelmezés szerint ezek a rulettjáték színei (győzelem és vereség), végső soron az élet és halál szimbólumai. Későbbi (befejezetlen) regényében, a Vörös és fehérben* a vörös a köztársaságpárti forradalmiságra, míg a fehér a királyi zsarnokságra, a Bourbon-restaurációra utal. Innen ered a „fehérterror” szó is: a forradalom előtti állapot visszaállítását jelenti.
* A regény másik címe: Lucien Leuwen. Mindkét címet Stendhal adta.


Politika
A német nemzetiszocialista párt is ezeket választotta: vörös volt a zászló alapszíne, középen fehér kör, benne a horogkereszt fekete. A tiszta vöröset használják a munkás- mozgalmak, a kommunista és bal oldali pártok.

Fehér-fekete-vörös – politikai plakát
Szovjet plakát, 1920-as évek Kínai kulturális forradalom
(1960-70-es évek)
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/jockandy74/sovietskik/
2. http://chimurenganewsroom.blogspot.com/2010/10/image-bank-
mastheads.html


Plakátművészet
A korai (19.sz.) plakátművészet leggyakoribb színei: fehér-fekete-vörös. A grafikai sokszorosítás és színes nyomtatás kezdetén csak kevés színt tudtak biztonságosan használni, mert minden színhez hajszálpontosan be kellett állítani a nyomtatványt. A színek közül a választás először természetesen a pirosra esett.

Fehér-fekete-vörös – plakátművészet
Toulouse-Lautrec (1864-1901) plakátja Bauhaus plakát (1923)
Kép forrás:
1. -
2. http://bauhaus-nline.de/en/atlas/werke/poster-for-the-1923-bauhaus-
exhibition-in-weimar


Előadó-művészet
A színházban az erős, nagy hatású kontrasztok színe a fehér-fekete-piros, mely alkalmas a tiszta, egyértelmű jellemek –a és a rossz– kifejezésére.

Fehér-fekete-piros – előadó-művészet
Levente Péter egy
gyermekműsorban
Mimus Bohóc
Kép forrás:
1. http://leventepeter.hu/peter/foto.htm
2. http://cameliabucur.ro/2011/06/20/anti-mim/
3. http://photobucket.com/videos/evil%20clown


Festészet
A 20.századi művészetben is, jóllehet már a teljes színkör létrehozható a modern festékekkel, az alkotók szívesen nyúlnak a három alapszínhez, ha erős vizuális hatást akarnak elérni.

Fehér-fekete-vörös – a 20.századi festészetben
Balra: Tamara Lempicka (1898-1980) art deco stílusú portréja,
jobbra P.J. Pollock (1912-56) amerikai
absztrakt expresszionista festő képe


Öltözködés
Az öltözetek leggyakoribb színösszeállításai közé tartozik a fehér-fekete-vörös, az elmúlt századok viseletében és a kortárs divatban is folyamatosan jelen van. Mind a férfiak, mind a nők hordták és hordják, ma legfeljebb a mennyiségi aránya változott: a férfiak vörösből csak kisebb darabokat (sál, nyakkendő) vesznek fel, viszont a sportruházatok egyik leggyakoribb színe.

Fehér-fekete-vörös – régi öltözetek
Boltraffio női portréja, 16.sz. eleje Grassalkovich Antal arcképe
(ismeretlen festő, 18.sz.)

Fehér-fekete-piros – kortárs női divat
Bármely stílushoz illő
Kép forrás:
1. http://dressesgownsnvr.com/black-and-white-polka-dot-bridesmaid-
dresses/black-and-white-polka-dot-bridesmaid-dresses-rdbc/
2. ?
3. http://girldir.com/fashion-trends/red-white-and-black


Gyermekkultúra
Az ősi színszimbolikának a gyermekjátékokban és mesékben is nyoma van: Hófehérke bőre fehér, haja fekete, arca piros.

Fehér-fekete-piros – gyerekeknek
Hófehérke Szörnyella de Frász jelmez
Hóember
Kép forrás:
1. ?
2. https://www.pinterest.com/mutterb/costumes/
3. http://www.planet-wissen.de/natur_technik/klima/schnee/

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Ball:
Bright Earth

Bucklow:
The Alchemy of Paint

Delamare – Guineau:
Colour

Énekek éneke - OSZK
Énekek éneke - Wikipedia

Hankó – Kiszely: Testdíszítések és más biológiai és társadalmi furcsaságok

Kéri:
Nők a középkori iszlámban

Lips:
A dolgok eredete

Pastoureau:
A fekete

Pastoureau:
L‘uomo e il colore [olasz]

Pleij:
Colors Demonic & Divine

Romváry – Gerő:
Modern test- és szépségápolás

Fehér-fekete-vörös, az „archaikus” színek
« Színkommunikáció a természetben és a társadalomban
Biológiai színkommunikáció »
84.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.