Tulajdonképpen valamennyi színt meg lehetne vizsgálni
a férfi-női dimenzióban, de három
színnek van nagyobb jelentősége: a vörösnek,
kéknek és rózsaszínnek.
Láttuk, hogy több ezer éven át a színes-díszes
ill. a színtelen viselet határvonala a vagyoni
különbségek mentén húzódott,
és a férfiak a hatalom csúcsain színesebben-díszesebben
öltöztek mint a nők.
Díszes
öltözetek |
|
Salamon és Sába királynője,
K.Witz oltárképe (15.sz.) |
A vörös a hatalom színe, és mint ilyen, elsősorban a férfiak
viselete volt Európában és Ázsiában
is.
Uralkodók
vörösben |
|
Indiai, török (Szulejmán) és szerb (Karagyorgyevics Péter) |
Kép
forrás:
1. ?
2. http://mohacsi-csata.hu/content/1526-j%C3%A1nos-%C3%A9s-ferdin%C3%A1nd
3. http://www.royalfamily.org/hm-king-peter-i-of-the-serbs-croats-and-
slovenes/a338/ |
Rejtély, hogy évmilliók után miként
fordult meg az élénk színviselet az elmúlt
pár száz évben: az állatvilágban ugyanis mindenütt a hímek a színpompásak.
Bár több elmélet létezik, egyik sem
ad igazán meggyőző magyarázatot. Míg
a 18.századig a férfiak élénk színű
ruhákat hordtak, azóta viszont sokkal szűkebb
színpalettából választhatnak: a
szabadidődivatban ugyan sokféle színt viselhetnek,
de a nők mindig sokkal színesebbek lehetnek. Igaz,
a hatalom és státusz már nem színekhez
kötött, hiszen minden szín könnyen előállítható,
és a férfias, „katonai” erényeket
sem az erős színek fejezik ki. A nők meg talán
saját ruhatárukkal és tárgyaikkal
igyekeznek megteremteni a számukra annyira fontos színességet?
A domináns férfiak ma más területeken
őrzik a vörös színt: a sportklubok egyik
legkedveltebb színe, és az igazi sportkocsi harsány
piros.
Férfiak
vörösben – ma |
|
|
Gerrard
a Liverpool
győzelmét ünnepli |
Férfi
piros Ferrariban |
Kép
forrás:
1. https://www.pinterest.com/farmorlucy/liverpool-fc/
2. http://taxexpertadvice.com/tag/security-checks/page/2/ |
Az öltözetek színe (és formája,
anyaga, díszítése is) minden korban társadalmilag
és kulturálisan meghatározott, – ez
a viseletkonvenció az aktuális divat alapja. Az
ember nem azokat a színeket viseli csak, amelyeket kifejezetten
kedvel, az öltözködés korántsem
csak színpreferencia kérdése. Ez különösen
a férfiviseletekre érvényes, hiszen ma
–a nőkhöz viszonyítva– kevesebb színből
választhatnak. Hiába kedveli egy férfi
pl. az élénk zöldet, sárgát
vagy vöröset, ilyen színű öltönyt
csak kevesen vesznek fel.
Ma kivételnek számít, ha a férfi
a színesebb-díszesebb: csak egy ilyen kultúráról
tudunk, ott is egy rövid ünnepen fordul elő.
Az afrikai Niger állam nomád pásztorai
szeptemberben összegyűlnek, és a fiatal férfiak
szépségversenyt tartanak. Az alkalomra dekoratív
arcfestéssel készülnek, ékszereket,
színes ruhákat öltenek, és tánccal,
különleges arcjátékkal fokozzák
a csáberőt. A törzs szolidan, többnyire
feketébe öltözött lányai az esztétikai
összhatás alapján választanak közülük
párt.
(Guérevol)
Guérevol
ünnep, Niger |
|
|
|
Fiatal
férfiak és egy lány ugyanabból
a törzsből |
Kép
forrás:
1. http://flickrhivemind.net/Tags/fulani,niger/Interesting
2. https://www.pinterest.com/queenart/festive/
3. http://freevst.x10.mx/sahara/sahara_world/touareg_women_01.htm |
A „rokokó fordulat”
A rokokó (18.sz.) idején kezd megfordulni az öltözködés
színszimbolikája: először a ruha színének
telítettsége és világossága
polarizálódik: a férfiaké lassan
egyre sötétebb és telítetlenebb színű
lett (barna, szürke, fekete), a nőké színes
és világos.
Rokokó
öltözetek |
|
Holland
házaspár, Pothoven (1726-1807) képe |
|
|
Az Andrews házaspár, Gainsborough képe (1750 k.) |
A férfiak öltözete egyre telítetlenebb, a nőké színes és világos. |
Hasonló folyamat játszódott le a többi
színnel is: ekkor indul a rózsaszín „karrierje”.
A 18-19.sz. fordulóján Goethének is feltűnik: „A fiatal
nők a rózsaszínhez és a tengerzöldhöz
tartják magukat”.
Rokokó hölgyek |
|
|
A francia rokokó két ikonikus nőalakja:
Mme Pompadour halványkék,
Mme du Barry rózsaszín ruhában (18.sz.
közepe)
(M.Quentin de La Tour és François-Hubert
Drouais képei) |
Piros és kék – kék
és piros
A nyugati kultúrában a piros és kék
a nemek szimbóluma, de a tartalom megváltozott
az utóbbi századokban. Az ókortól
kb. a 18.századig a vörös elsősorban a
férfiakat illette, mint a hatalom, erő, gazdagság
és katonai erények színbeli kifejezője.
A kék a hűség, megbecsülés, szelídség
és tisztaság színeként a nőkhöz
kapcsolódott. Szűz Máriát
rendszerint kék köpeny fedi a festményeken.
Férfi
– nő színszimbólumok |
|
|
Kék
ruhás nő, piros ruhás férfi
(15.sz. , Franciaország) |
Kék
ruhás férfi, piros ruhás nő |
Kép
forrás:
1. http://artsrtlettres.ning.com/group/spleenetsplendeurdespotes?
commentId=3501272%3AComment%3A672142&xg_source=activity
2. http://quemedices.diezminutos.es/noticias-famosos/boda-de-maria-
colonques-y-andres-benet |
Az utóbbi 100-200 évben a kék tartozik
a férfiakhoz, mint komoly és nem hivalkodó
szín, a nőkhöz pedig a piros, de már
az érzelmeket sugárzó, dekoratív
és erotikus szín szerepkörében. A
két szín világosabb (gyengédebb)
árnyalata a csecsemőkorú fiúk és
lányok színkódja.
Az itt vázolt színhasználat természetesen
soha nem volt kizárólagos: a középkorban
is viseltek kéket a férfiak (ld. királykék
mint hatalomszín, ill. a munkaruhák színe),
és a nők is pirosat a társadalmi hierarchia
minden szintjén, így királynők és
prostituáltak is.
A jelenkorban a nők szívesen hordanak kéket
(is), a férfiak azonban sokkal kevesebb pirosat és
általában meleg színt. A férfi sportruházat,
nyakkendő, sál, nyári trikó lehet
piros, de az ing, öltöny, felső kabát
csak elvétve. Általánosságban: a
férfiak hideg színeket (kék, zöld),
kevéssé telített, és inkább
sötét (szürke, barna) színeket hordanak;
a nők viszont egyaránt viselhetnek hideg és
meleg, telített és telítetlen színeket,
sötét és világos árnyalatokat.
A választást erősen befolyásolja az
egyén életkora (a fiatalok mindig sokkal színesebbek),
státusza, identitása, az adott alkalom (munka,
sport, ünnepély), az éghajlat, a divat és
a kultúra.
Rózsaszín
A rózsaszín a piros gyengédebb változata,
és az –évezredek óta rendkívül
kedvelt– rózsához kapcsolható szimbolikus
tartalmakat (szerelem, szépség) is hordozza. A
természeti előképet a különféle
gyümölcsfák virága és a hajnalpír/
naplemente szolgáltatja. E színjelenségek
mindig csak rövid ideig élvezhetőek –
a rózsaszín tünékeny szépség.
(Jankovics M. 1998:109)
A rózsaszínek a vörös színtartomány
(narancs-piros-bíbor) fehérrel kevert árnyalatai,
és mint minden fehérrel kevert szín szelídebb
és lágyabb mint a telített változat.
Rózsaszín
keverése |
|
Narancs,
piros, bíbor és fehér keverékei
(1-3 minta).
A 4. mintában egy kevés fekete „töri
meg” a színt. |
Európában a régi festmények, miniatúrák
tanúsága szerint a nők és férfiak
egyaránt hordtak rózsaszínt. Századokkal
korábban a férfiak által viselt rózsaszín
előkelőnek számított, pl. fényes
selyemanyagokon. Az alábbi két képen arisztokrata
társaság körtáncát ábrázoló
francia miniatúrák láthatók, több
férfi, köztük a király, rózsaszín
ruhát visel.
Férfiak
rózsaszínben – késő középkor |
|
Körtánc,
14.századi francia miniatúra. Bal oldalt
a király. |
|
|
Körtánc, 15.századi francia miniatúra (Rózsaregény)
Három férfi rózsaszínben. |
Kép forrás:
1. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Farandole_enluminure,_
XIVe_si%C3%A8cle_%E2%80%93_Paris,_BnF,_Ms_Fr._1567_f%C2%B07..jpg
2. https://www.pinterest.com/mothemelusine/roman-de-la-rose/ |
A reneszánsz (15-16.sz.) festményeken rózsaszínt
viselnek a hercegek és a jómódú
polgárok, erre számos példát találunk Masolino, Mantegna, Pontormo, Masaccio,
Vasari és mások képein.
Férfiak rózsaszínben – reneszánsz |
|
|
Előkelő
polgár,
Masaccio freskója, 15.sz.
Firenze, St.Maria del Carmine
|
Egy
fiatal Medici portréja,
J.Pontormo képe, 1526. |
Úgy tűnik, Európa latin országaiban
nemek szerint nem különül el olyan élesen
a rózsaszín használata, ld. az egyházi és a különféle mai sportöltözeteket.
A katolikus egyházi liturgiában Húsvét
és Advent idején az örömöt kifejező
szín, használata a rózsa-jelképpel
függ össze, ilyenkor a pap rózsaszínű
miseruhát visel. (Érszegi
2007)
A spanyol világban népszerű bikaviadalok
résztvevői hagyományos (a 18.században
kialakult) színes-díszes ruhában (traje
de luces) lépnek az arénába, megszokott
a rózsaszín öltözet is.
Rózsaszín öltözetek |
|
|
Miseruha
|
Matador rózsaszín traje de lucesben |
Kép
forrás:
1. http://www.newliturgicalmovement.org/2011/12/on-rose
-vestments.html#.VTSb2PcdeVc
2. http://www.thetimes.co.uk/tto/news/world/europe/article3885693.ece |
Az utóbbi 100-200 évben egyre inkább feminin
a rózsaszín, a fiatalság és a hangsúlyozott
nőiesség színjele, régebben (ókor,
középkor) inkább a sárga volt ebben a szerepkörben.
Nők rózsaszínben |
|
|
|
Rokokó
(18.sz.) |
Biedermeier
(L. Kupelwieser képe, 1842) |
Szecesszió
(G.Klimt képe, 1898) |
Amerikai álom
A szín „robbanása”, túláradása
és feminizálása valamikor az 1950-es években
indult Amerikából, ezt Derek
Jarman „rózsaszín évtizednek”
nevezi. (Jarman 2010:116)
A marketing ugyan már korábban, a 20.század
legelején felfedezte, és pl. a Coca-Cola plakátok
tanúsága szerint, bőven élt is vele.
A Macy's amerikai nagyáruház az 1920-as években
használta a rózsaszínt, mint női kódot,
az 50-es évektől kezdve New York-i marketing-parádéin
sokszor ez a szín dominált.
Coca-Cola
reklám, 1914. |
|
Rózsaszín
= fiatalság, szépség, boldogság,
édes íz ... |
Kép
forrás:
http://popsop.com/2011/05/coca-cola-journey-to-the-roots-of-brand-identity/ |
Az 50-60-as évektől egyre nagyobb médiafigyelem
irányult az amerikai First Ladykre, közülük
legalább ketten (Mamie Eisenhover és Jackie Kennedy) is hozzájárultak
a rózsaszín térhódításához.
A rózsaszín –mint egyfajta „amerikai
álom”– a fogyasztói mentalitás,
a fiatalság- és szépségkultusz,
a szexuális forradalom egyik kísérőjelenségeként
terjedt el a világban. Az 1953-ban indult Playboy magazin
rózsaszín nyuszi-logója az erotika egyik
szimbóluma. Az 50-60-as évek hollywoodi szexszimbólumai
(Marylin Monroe, Jayne Mansfield)
is preferálták a rózsaszínt (Peril
2002:16), és nemcsak az öltözködésben,
hanem egész környezetükben (Pink Palace).
A rózsaszín az édes íz, az öröm
és boldogság színe, kifejezője annak
a vágynak, hogy percnyi megszakítás nélkül
boldogok legyünk („rózsaszín szemüvegen
át nézni a világot”).
Angol nyelvterületen, így lassan másutt is,
a rózsaszín hangsúlyozottan a nők
színe lett és ez a nyelvben is nyomon követhető.
A pink-collar job (rózsaszíngalléros
állás) a nők által betöltött
munkakörök (pincérnő, óvónő,
kozmetikus, recepciós stb.) összefoglaló
neve.
Pink think |
|
A
„kiterjesztett” rózsaszín ruha |
Retro
pink |
Kép
forrás:
1. http://archive.bebo.com/c/photos/view?MemberId=830240817&
PhotoAlbumId=1335237405&PhotoId=1335341481
2. http://www.hairdyeforum.com/index.php?topic=3489.0 |
A rózsaszín ma a populáris és amerikanizált
kultúra fő színjelképe. Ez lehet a
magyarázata, hogy a fogyasztói társadalmi
létet nemrég elért japán, ill. az
azt megcélzó kínai tárgykultúrában
feltűnően sok és harsány pinket használnak.
E távol-keleti országok színkultúrája
évezredekig elsősorban az archaikus fehér-fekete-piros
színekre épült, a pink számukra a
nyugati életforma színszimbóluma.
1889-ben a japán császár
új alkotmányt terjesztett elő, melyben Japán
szakítani kívánt az évezredes feudális
hagyományokkal. Az ünnepség külsőségei
(a terem díszítése, öltözetek)
hangsúlyozottan nyugati mintákat követtek.
A japán császárné rózsaszínű
estélyi ruhában vett részt a ceremónián.
(Buruma 2006:36)
Mivel a nyugati világban a rózsaszín ma
már feminin és kislányos színnek
számít, kevés férfi* hordja, legfeljebb
inget, nyakkendőt, míg nagyobb ruhadarabot (öltönyt,
kabátot) felvenni ebben a színben extravaganciának
számít. Hasonló okból pink autót
se választanak, bár ennek is volt divatja, de
csak rövid ideig tartott. A „pink-boom” idején
(1950-es évek) robbant Elvis Presley karrierje, az ő rózsaszín Cadillacje akkor
divatot teremtett, ma kultikus tárgy.
* A meleg szubkultúrában
kedvelt a rózsaszín és a halványlila.
Híres férfiak rózsaszínben |
|
|
Elvis
Presley |
David
Beckham |
Kép
forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/206039751672643203/
2. http://davidbeckham.fans-online.com/photos/today/David+Beckham+with
+pink+on+Jan+14+2011/ |
Pink
Cadillac |
|
Elvis
Presley autója (1959) |
Kép
forrás:
https://www.pinterest.com/jonnyrhino/elvis-mania/ |
A férfias sportok mezszínei között csak
elvétve fordul elő a rózsaszín.
A sokkoló
rózsaszín |
|
A
Hamburg csapata rózsaszín-fehérben,
1980 körül.
Háttérben két Barcelona-játékos
próbálja feldolgozni a látványt. |
Kép
forrás:
http://www.footyfair.com/2014/07/old-school-football-gallery.html |
Gyerekek színei
A csecsemők színei, a világoskék és
rózsaszín igazi kód, a baba nemét
jelzi, és párhuzamban áll a felnőtt
férfiak kék, és a nők piros színével.
Persze nem mindenki követi ezt a hagyományt, csecsemőkörökben
menő a fehér, halványsárga és
világoszöld is.
Csecsemők
színei |
|
Kisfiú
- kislány |
A rózsaszín-világoskék használatnak
is a 18.századig nyúlnak a gyökerei, ezt
mutatják Gainsborough angol
festő (1727-88) gyermekportréi, de egy 19.századi
osztrák festményen (ld. alább) éppen
fordítva van. Az orosz származású
festő, Kandinszkij 1910-ben
írt munkájában a fiatal lányok ruháinak
kedvenc színárnyalataként említi
a „világos hidegvöröset”, ami lényegében
a pink. (Kandinszkij 1987:57)
Gyerekek
ruhaszínei (18-19.század) |
|
|
T.
Gainsborough gyermekportréi (18.sz.) |
|
Az
osztrák Waldmüller képén (1834)
a kisfiú van rózsaszínben,
a kislány kék szoknyában |
A világospiros a népviseletben is a kislányok
színe, melyet házilag a szövéstechnikával
állítottak elő: az egyik irányú
fonalat fehérnek, a másikat pirosnak választva
az összhatás (az optikai keverék) rózsaszínt
eredményez. (Gazda 1998:138)
Kislányruhák, anno |
|
|
|
Von
Kaulbach német festő kislány-portréja
(19.sz.) |
L.
Riesener francia
festő kislány-portréja, 1861 |
1940-50-es
évek |
Amerikában az 1910-20-as években megpróbálták
divattá tenni a rózsaszínt a kisfiúk
számára, mondván, hogy az határozottabb
és erőteljesebb szín, míg a világoskék
a lányokhoz illően finomabb, szelídebb. (The
history of pink...)
A kezdeményező talán nem tudta, hogy a már
elfeledett középkori színkódot (vörös-kék)
fedezte fel újra. A 18. században elindult színtrendet
persze nem lehetett visszafordítani, sőt éppen
Amerikából (az 1950-60-as években) indulva
a rózsaszín szinte minden, a nőkkel és
kislányokkal kapcsolatos tárgyra és vizuális
felületre kiterjesztette „hatalmát”.
Rózsaszín-mánia
Nemcsak a nyugati világban de a Távol-Keleten
is úgy tűnik, az óvodáskorú
kislányok kedvenc színei között magasan
vezet a rózsaszín. A rózsaszín terjedésének
egyik fő médiuma – a reklámképek
mellett – az 1959-ben született Barbie baba, a „pink
idol”, majd más figurák (Little Pony,
Kitty, Rózsaszín Párduc) is beszálltak
a rózsaszín-bizniszbe. Mindehhez hozzájárul
a kereskedelem, a kislányok számára kínált
ruhák, játékok és tárgyak
egy jelentős részének ez a domináns
színe.
Távol-Kelet |
|
Kínai
(vagy koreai) kislány rózsaszín környezetben |
Kép
forrás:
http://www.ghoofie.com/bedroom/inspiring-pink-themed-kids-
rooms/attachment/cute-girl-pink-room/ |
A rózsaszín-mánia már a pszichológusok
figyelmét is felkeltette: az amerikai Princeton Egyetem
kutatói el is nevezték PFD (Pink Frilly Dress – „rózsaszín fodros ruha”) jelenségnek,
egy másik tanulmány pedig „pinkification”-t
(pinkifikáció, „rózsaszínesülés”?)
említ. A kutatások egyértelműen a
női identitás kialakulásával hozzák
összefüggésbe a pink kedvelését.
A kislányok többsége iskoláskorában
kinövi az egyoldalú rózsaszín-preferenciát.
(Pink Frilly Dress; Olson 2013)
Lányok
rózsaszínben |
|
Kép
forrás:
1. http://www.toysblog.it/post/3348/barbie-festeggia-i-50-anni-con-le-bambole-
depoca-my-favorite-barbie
2. http://www.theweddingspecialists.net/cute-dresses-for-10-years-old-bridesmaid.html
3. http://weheartit.com/entry/group/21075232 |
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Buruma:
A modern Japán
Érszegi:
Rózsaszín miseruha
Gage:
Colour and Meaning, 187.p.
Gazda - Haáz:
Székelyek ünneplőben
Guérewol - Wikipedia
Jankovics M.:
Mély a múlnak kútja
Jarman:
Chroma
Kandinszij:
A szellemiség a művészetben
Olson:
The Mysterious Allure of the Frilly Pink Dress
Peril:
Pink think
Pink Frilly Dress
The history of pink for girls blue for boys
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|