Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.2.4.6.

Férfiak, nők és gyerekek színei
 
 
Tulajdonképpen valamennyi színt meg lehetne vizsgálni a férfi-női dimenzióban, de három színnek van nagyobb jelentősége: a vörösnek, kéknek és rózsaszínnek.

Láttuk, hogy több ezer éven át a színes-díszes ill. a színtelen viselet határvonala a vagyoni különbségek mentén húzódott, és a férfiak a hatalom csúcsain színesebben-díszesebben öltöztek mint a nők.

Díszes öltözetek
Salamon és Sába királynője, K.Witz oltárképe (15.sz.)

A vörös a hatalom színe, és mint ilyen, elsősorban a férfiak viselete volt Európában és Ázsiában is.

Uralkodók vörösben
Indiai, török (Szulejmán) és szerb (Karagyorgyevics Péter)
Kép forrás:
1. ?
2. http://mohacsi-csata.hu/content/1526-j%C3%A1nos-%C3%A9s-ferdin%C3%A1nd
3. http://www.royalfamily.org/hm-king-peter-i-of-the-serbs-croats-and-
slovenes/a338/


Rejtély, hogy évmilliók után miként fordult meg az élénk színviselet az elmúlt pár száz évben: az állatvilágban ugyanis mindenütt a hímek a színpompásak. Bár több elmélet létezik, egyik sem ad igazán meggyőző magyarázatot. Míg a 18.századig a férfiak élénk színű ruhákat hordtak, azóta viszont sokkal szűkebb színpalettából választhatnak: a szabadidődivatban ugyan sokféle színt viselhetnek, de a nők mindig sokkal színesebbek lehetnek. Igaz, a hatalom és státusz már nem színekhez kötött, hiszen minden szín könnyen előállítható, és a férfias, „katonai” erényeket sem az erős színek fejezik ki. A nők meg talán saját ruhatárukkal és tárgyaikkal igyekeznek megteremteni a számukra annyira fontos színességet?

A domináns férfiak ma más területeken őrzik a vörös színt: a sportklubok egyik legkedveltebb színe, és az igazi sportkocsi harsány piros.

Férfiak vörösben – ma
Gerrard a Liverpool
győzelmét ünnepli
Férfi piros Ferrariban
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/farmorlucy/liverpool-fc/
2. http://taxexpertadvice.com/tag/security-checks/page/2/


Az öltözetek színe (és formája, anyaga, díszítése is) minden korban társadalmilag és kulturálisan meghatározott, – ez a viseletkonvenció az aktuális divat alapja. Az ember nem azokat a színeket viseli csak, amelyeket kifejezetten kedvel, az öltözködés korántsem csak színpreferencia kérdése. Ez különösen a férfiviseletekre érvényes, hiszen ma –a nőkhöz viszonyítva– kevesebb színből választhatnak. Hiába kedveli egy férfi pl. az élénk zöldet, sárgát vagy vöröset, ilyen színű öltönyt csak kevesen vesznek fel.

Ma kivételnek számít, ha a férfi a színesebb-díszesebb: csak egy ilyen kultúráról tudunk, ott is egy rövid ünnepen fordul elő. Az afrikai Niger állam nomád pásztorai szeptemberben összegyűlnek, és a fiatal férfiak szépségversenyt tartanak. Az alkalomra dekoratív arcfestéssel készülnek, ékszereket, színes ruhákat öltenek, és tánccal, különleges arcjátékkal fokozzák a csáberőt. A törzs szolidan, többnyire feketébe öltözött lányai az esztétikai összhatás alapján választanak közülük párt.
(Guérevol)

Guérevol ünnep, Niger
Fiatal férfiak és egy lány ugyanabból a törzsből
Kép forrás:
1. http://flickrhivemind.net/Tags/fulani,niger/Interesting
2. https://www.pinterest.com/queenart/festive/
3. http://freevst.x10.mx/sahara/sahara_world/touareg_women_01.htm



A „rokokó fordulat”

A rokokó (18.sz.) idején kezd megfordulni az öltözködés színszimbolikája: először a ruha színének telítettsége és világossága polarizálódik: a férfiaké lassan egyre sötétebb és telítetlenebb színű lett (barna, szürke, fekete), a nőké színes és világos.

Rokokó öltözetek
Holland házaspár, Pothoven (1726-1807) képe
 
Az Andrews házaspár, Gainsborough képe (1750 k.)
A férfiak öltözete egyre telítetlenebb, a nőké színes és világos.

Hasonló folyamat játszódott le a többi színnel is: ekkor indul a rózsaszín „karrierje”. A 18-19.sz. fordulóján Goethének is feltűnik: „A fiatal nők a rózsaszínhez és a tengerzöldhöz tartják magukat”.

Rokokó hölgyek
A francia rokokó két ikonikus nőalakja: Mme Pompadour halványkék,
Mme du Barry rózsaszín ruhában (18.sz. közepe)
(M.Quentin de La Tour és François-Hubert Drouais képei)



Piros és kék – kék és piros

A nyugati kultúrában a piros és kék a nemek szimbóluma, de a tartalom megváltozott az utóbbi századokban. Az ókortól kb. a 18.századig a vörös elsősorban a férfiakat illette, mint a hatalom, erő, gazdagság és katonai erények színbeli kifejezője. A kék a hűség, megbecsülés, szelídség és tisztaság színeként a nőkhöz kapcsolódott. Szűz Máriát rendszerint kék köpeny fedi a festményeken.

Férfi - nő színszimbólumok
Kék ruhás nő, piros ruhás férfi
(15.sz. , Franciaország)
Kék ruhás férfi, piros ruhás nő
Kép forrás:
1. http://artsrtlettres.ning.com/group/spleenetsplendeurdespotes?
commentId=3501272%3AComment%3A672142&xg_source=activity
2. http://quemedices.diezminutos.es/noticias-famosos/boda-de-maria-
colonques-y-andres-benet

Az utóbbi 100-200 évben a kék tartozik a férfiakhoz, mint komoly és nem hivalkodó szín, a nőkhöz pedig a piros, de már az érzelmeket sugárzó, dekoratív és erotikus szín szerepkörében. A két szín világosabb (gyengédebb) árnyalata a csecsemőkorú fiúk és lányok színkódja.

Az itt vázolt színhasználat természetesen soha nem volt kizárólagos: a középkorban is viseltek kéket a férfiak (ld. királykék mint hatalomszín, ill. a munkaruhák színe), és a nők is pirosat a társadalmi hierarchia minden szintjén, így királynők és prostituáltak is.

A jelenkorban a nők szívesen hordanak kéket (is), a férfiak azonban sokkal kevesebb pirosat és általában meleg színt. A férfi sportruházat, nyakkendő, sál, nyári trikó lehet piros, de az ing, öltöny, felső kabát csak elvétve. Általánosságban: a férfiak hideg színeket (kék, zöld), kevéssé telített, és inkább sötét (szürke, barna) színeket hordanak; a nők viszont egyaránt viselhetnek hideg és meleg, telített és telítetlen színeket, sötét és világos árnyalatokat. A választást erősen befolyásolja az egyén életkora (a fiatalok mindig sokkal színesebbek), státusza, identitása, az adott alkalom (munka, sport, ünnepély), az éghajlat, a divat és a kultúra.



Rózsaszín

A rózsaszín a piros gyengédebb változata, és az –évezredek óta rendkívül kedvelt– rózsához kapcsolható szimbolikus tartalmakat (szerelem, szépség) is hordozza. A természeti előképet a különféle gyümölcsfák virága és a hajnalpír/ naplemente szolgáltatja. E színjelenségek mindig csak rövid ideig élvezhetőek – a rózsaszín tünékeny szépség.
(Jankovics M. 1998:109)

A rózsaszínek a vörös színtartomány (narancs-piros-bíbor) fehérrel kevert árnyalatai, és mint minden fehérrel kevert szín szelídebb és lágyabb mint a telített változat.

Rózsaszín keverése
Narancs, piros, bíbor és fehér keverékei (1-3 minta).
A 4. mintában egy kevés fekete „töri meg” a színt.



Európában a régi festmények, miniatúrák tanúsága szerint a nők és férfiak egyaránt hordtak rózsaszínt. Századokkal korábban a férfiak által viselt rózsaszín előkelőnek számított, pl. fényes selyemanyagokon. Az alábbi két képen arisztokrata társaság körtáncát ábrázoló francia miniatúrák láthatók, több férfi, köztük a király, rózsaszín ruhát visel.

Férfiak rózsaszínben – késő középkor
Körtánc, 14.századi francia miniatúra. Bal oldalt a király.
Körtánc, 15.századi francia miniatúra (Rózsaregény)
Három férfi rózsaszínben.

Kép forrás:
1. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Farandole_enluminure,_
XIVe_si%C3%A8cle_%E2%80%93_Paris,_BnF,_Ms_Fr._1567_f%C2%B07..jpg
2. https://www.pinterest.com/mothemelusine/roman-de-la-rose/



A reneszánsz (15-16.sz.) festményeken rózsaszínt viselnek a hercegek és a jómódú polgárok, erre számos példát találunk Masolino, Mantegna, Pontormo, Masaccio, Vasari és mások képein.

Férfiak rózsaszínben – reneszánsz
Előkelő polgár,
Masaccio freskója, 15.sz.
Firenze, St.Maria del Carmine
Egy fiatal Medici portréja,
J.Pontormo képe, 1526.

Úgy tűnik, Európa latin országaiban nemek szerint nem különül el olyan élesen a rózsaszín használata, ld. az egyházi és a különféle mai sportöltözeteket. A katolikus egyházi liturgiában Húsvét és Advent idején az örömöt kifejező szín, használata a rózsa-jelképpel függ össze, ilyenkor a pap rózsaszínű miseruhát visel. (Érszegi 2007)
A spanyol világban népszerű bikaviadalok résztvevői hagyományos (a 18.században kialakult) színes-díszes ruhában (traje de luces) lépnek az arénába, megszokott a rózsaszín öltözet is.

Rózsaszín öltözetek
Miseruha
Matador rózsaszín traje de lucesben
Kép forrás:
1. http://www.newliturgicalmovement.org/2011/12/on-rose
-vestments.html#.VTSb2PcdeVc
2. http://www.thetimes.co.uk/tto/news/world/europe/article3885693.ece


Az utóbbi 100-200 évben egyre inkább feminin a rózsaszín, a fiatalság és a hangsúlyozott nőiesség színjele, régebben (ókor, középkor) inkább a sárga volt ebben a szerepkörben.

Nők rózsaszínben
Rokokó (18.sz.) Biedermeier
(L. Kupelwieser képe, 1842)
Szecesszió
(G.Klimt képe, 1898)


Amerikai álom
A szín „robbanása”, túláradása és feminizálása valamikor az 1950-es években indult Amerikából, ezt Derek Jarman „rózsaszín évtizednek” nevezi. (Jarman 2010:116)

A marketing ugyan már korábban, a 20.század legelején felfedezte, és pl. a Coca-Cola plakátok tanúsága szerint, bőven élt is vele. A Macy's amerikai nagyáruház az 1920-as években használta a rózsaszínt, mint női kódot, az 50-es évektől kezdve New York-i marketing-parádéin sokszor ez a szín dominált.

Coca-Cola reklám, 1914.
Rózsaszín = fiatalság, szépség, boldogság, édes íz ...
Kép forrás:
http://popsop.com/2011/05/coca-cola-journey-to-the-roots-of-brand-identity/


Az 50-60-as évektől egyre nagyobb médiafigyelem irányult az amerikai First Ladykre, közülük legalább ketten (Mamie Eisenhover és Jackie Kennedy) is hozzájárultak a rózsaszín térhódításához.

A rózsaszín –mint egyfajta „amerikai álom”– a fogyasztói mentalitás, a fiatalság- és szépségkultusz, a szexuális forradalom egyik kísérőjelenségeként terjedt el a világban. Az 1953-ban indult Playboy magazin rózsaszín nyuszi-logója az erotika egyik szimbóluma. Az 50-60-as évek hollywoodi szexszimbólumai (Marylin Monroe, Jayne Mansfield) is preferálták a rózsaszínt (Peril 2002:16), és nemcsak az öltözködésben, hanem egész környezetükben (Pink Palace). A rózsaszín az édes íz, az öröm és boldogság színe, kifejezője annak a vágynak, hogy percnyi megszakítás nélkül boldogok legyünk („rózsaszín szemüvegen át nézni a világot”).

Angol nyelvterületen, így lassan másutt is, a rózsaszín hangsúlyozottan a nők színe lett és ez a nyelvben is nyomon követhető. A pink-collar job (rózsaszíngalléros állás) a nők által betöltött munkakörök (pincérnő, óvónő, kozmetikus, recepciós stb.) összefoglaló neve.

Pink think
A „kiterjesztett” rózsaszín ruha Retro pink
Kép forrás:
1. http://archive.bebo.com/c/photos/view?MemberId=830240817&
PhotoAlbumId=1335237405&PhotoId=1335341481
2. http://www.hairdyeforum.com/index.php?topic=3489.0


A rózsaszín ma a populáris és amerikanizált kultúra fő színjelképe. Ez lehet a magyarázata, hogy a fogyasztói társadalmi létet nemrég elért japán, ill. az azt megcélzó kínai tárgykultúrában feltűnően sok és harsány pinket használnak. E távol-keleti országok színkultúrája évezredekig elsősorban az archaikus fehér-fekete-piros színekre épült, a pink számukra a nyugati életforma színszimbóluma.

1889-ben a japán császár új alkotmányt terjesztett elő, melyben Japán szakítani kívánt az évezredes feudális hagyományokkal. Az ünnepség külsőségei (a terem díszítése, öltözetek) hangsúlyozottan nyugati mintákat követtek. A japán császárné rózsaszínű estélyi ruhában vett részt a ceremónián. (Buruma 2006:36)


Mivel a nyugati világban a rózsaszín ma már feminin és kislányos színnek számít, kevés férfi* hordja, legfeljebb inget, nyakkendőt, míg nagyobb ruhadarabot (öltönyt, kabátot) felvenni ebben a színben extravaganciának számít. Hasonló okból pink autót se választanak, bár ennek is volt divatja, de csak rövid ideig tartott. A „pink-boom” idején (1950-es évek) robbant Elvis Presley karrierje, az ő rózsaszín Cadillacje akkor divatot teremtett, ma kultikus tárgy.
* A meleg szubkultúrában kedvelt a rózsaszín és a halványlila.

Híres férfiak rózsaszínben
Elvis Presley David Beckham
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/pin/206039751672643203/
2. http://davidbeckham.fans-online.com/photos/today/David+Beckham+with
+pink+on+Jan+14+2011/

Pink Cadillac
Elvis Presley autója (1959)
Kép forrás:
https://www.pinterest.com/jonnyrhino/elvis-mania/


A férfias sportok mezszínei között csak elvétve fordul elő a rózsaszín.

A sokkoló rózsaszín
A Hamburg csapata rózsaszín-fehérben, 1980 körül.
Háttérben két Barcelona-játékos próbálja feldolgozni a látványt.
Kép forrás:
http://www.footyfair.com/2014/07/old-school-football-gallery.html



Gyerekek színei

A csecsemők színei, a világoskék és rózsaszín igazi kód, a baba nemét jelzi, és párhuzamban áll a felnőtt férfiak kék, és a nők piros színével. Persze nem mindenki követi ezt a hagyományt, csecsemőkörökben menő a fehér, halványsárga és világoszöld is.

Csecsemők színei
Kisfiú - kislány


A rózsaszín-világoskék használatnak is a 18.századig nyúlnak a gyökerei, ezt mutatják Gainsborough angol festő (1727-88) gyermekportréi, de egy 19.századi osztrák festményen (ld. alább) éppen fordítva van. Az orosz származású festő, Kandinszkij 1910-ben írt munkájában a fiatal lányok ruháinak kedvenc színárnyalataként említi a „világos hidegvöröset”, ami lényegében a pink. (Kandinszkij 1987:57)

Gyerekek ruhaszínei (18-19.század)
T. Gainsborough gyermekportréi (18.sz.)
Az osztrák Waldmüller képén (1834) a kisfiú van rózsaszínben,
a kislány kék szoknyában

A világospiros a népviseletben is a kislányok színe, melyet házilag a szövéstechnikával állítottak elő: az egyik irányú fonalat fehérnek, a másikat pirosnak választva az összhatás (az optikai keverék) rózsaszínt eredményez. (Gazda 1998:138)

Kislányruhák, anno
Von Kaulbach német festő kislány-portréja (19.sz.) L. Riesener francia
festő kislány-portréja, 1861
1940-50-es évek

Amerikában az 1910-20-as években megpróbálták divattá tenni a rózsaszínt a kisfiúk számára, mondván, hogy az határozottabb és erőteljesebb szín, míg a világoskék a lányokhoz illően finomabb, szelídebb. (The history of pink...)
A kezdeményező talán nem tudta, hogy a már elfeledett középkori színkódot (vörös-kék) fedezte fel újra. A 18. században elindult színtrendet persze nem lehetett visszafordítani, sőt éppen Amerikából (az 1950-60-as években) indulva a rózsaszín szinte minden, a nőkkel és kislányokkal kapcsolatos tárgyra és vizuális felületre kiterjesztette „hatalmát”.


Rózsaszín-mánia
Nemcsak a nyugati világban de a Távol-Keleten is úgy tűnik, az óvodáskorú kislányok kedvenc színei között magasan vezet a rózsaszín. A rózsaszín terjedésének egyik fő médiuma – a reklámképek mellett – az 1959-ben született Barbie baba, a „pink idol”, majd más figurák (Little Pony, Kitty, Rózsaszín Párduc) is beszálltak a rózsaszín-bizniszbe. Mindehhez hozzájárul a kereskedelem, a kislányok számára kínált ruhák, játékok és tárgyak egy jelentős részének ez a domináns színe.

Távol-Kelet
Kínai kislány rózsaszín környezetben
Kép forrás:
http://www.ghoofie.com/bedroom/inspiring-pink-themed-kids-
rooms/attachment/cute-girl-pink-room/

A rózsaszín-mánia már a pszichológusok figyelmét is felkeltette: az amerikai Princeton Egyetem kutatói el is nevezték PFD (Pink Frilly Dress – „rózsaszín fodros ruha”) jelenségnek, egy másik tanulmány pedig „pinkification”-t (pinkifikáció, „rózsaszínesülés”?) említ. A kutatások egyértelműen a női identitás kialakulásával hozzák összefüggésbe a pink kedvelését. A kislányok többsége iskoláskorában kinövi az egyoldalú rózsaszín-preferenciát.
(Pink Frilly Dress; Olson 2013)

Lányok rózsaszínben
Kép forrás:
1. http://www.toysblog.it/post/3348/barbie-festeggia-i-50-anni-con-le-bambole-
depoca-my-favorite-barbie
2. http://www.theweddingspecialists.net/cute-dresses-for-10-years-old-bridesmaid.html
3. http://weheartit.com/entry/group/21075232

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Buruma:
A modern Japán

Érszegi:
Rózsaszín miseruha

Gage:
Colour and Meaning, 187.p.

Gazda - Haáz:
Székelyek ünneplőben

Guérewol - Wikipedia

Jankovics M.:
Mély a múlnak kútja

Jarman:
Chroma

Kandinszij:
A szellemiség a művészetben

Olson:
The Mysterious Allure of the Frilly Pink Dress

Peril:
Pink think

Pink Frilly Dress

The history of pink for girls blue for boys

 

Férfiak, nők és gyerekek színei
« A kortárs öltözködés színei
Magyar népviseletek színei »
98.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.