Festékanyagok készítésének
és használatának minden kultúrában
hosszú múltja van. Szerencsés körülmények
között (száraz klímában, fénytől,
levegőtől védett barlangokban, sírokban)
több ezer éves tárgyak maradtak fent, és
tanúskodnak az ősi festékhasználatról.
De ez a kivétel, az anyagok, textilek, festékek
színe csak ritkán éli túl az évszázadokat
eredeti pompájában, és kevés élményünk
van az eredeti színhasználatról. Az őskori
barlangok színes állatábrázolásai,
vagy a több mint ezer éves maja szobrok kék
festése kivételes körülmények
folytán maradt fent.
(Finlay 2004:332; A brief history of
pigments)
Ősi
színhasználat |
|
|
Festéknyomok
a lascaux-i barlangban (kb. 20.000 éves) |
Altamira-barlang
(kb. 20.000 éves) |
|
|
Egyiptomi
sírkamra
(Nebamun, i.e. 1500) |
Festett
maja kerámiaszobor
(i.u. I. évezred, Guatemala) |
|
|
Festett
kínai kerámia
(időszámítás körül készült) |
Pazirik
szőnyeg
(i.e. 500, Belső-Ázsia) |
Festékanyagok időben és
térben
Csak apró nyomai maradtak az ókori templomok és
szobrok korabeli színezésének, és
az utókor sokáig azt hitte, hogy pl. a görög
templomok mindig is hófehérek voltak. Általában
meghökkenés és idegenkedés fogadja
a régi freskók megtisztítása után
előtűnő élénk színeket is,
a nagyközönség hozzászokott az idő
által „összemosott” tompább árnyalatokhoz.
Így fogadták a vatikáni Sixtus-kápolnában Michelangelo falképeit
is az 1990-es években elvégzett restaurálás
után. (Cole 1994:28; Ihász
1998:79; Restaurálás)
Színek
az időben |
|
Michelangelo
mennyezetfreskói a restaurálás előtt
és után
Róma, Sixtus-kápolna (Dániel próféta) |
Kép
forrás:
http://www.italian-renaissance-art.com/Sistine-Chapel.html |
Jean-Philippe Lenclos francia
színtervező az 1960-as években összegyűjtötte
Franciaország színeit, a különböző
tájegységekre jellemző földmintákat.
Később erre alapozta építészeti
színtervezési metódusát, abból
a megfontolásból, hogy hosszú századokon
át a városok mindig a közvetlen közelükben
fellelhető anyagokból épültek, ezért
a régi települések a táj természetes
színeit viselik. (Lenclos 1976).
Franciaország
színei |
|
Franciaország
különböző tájegységein
gyűjtött színes földminták |
Kép
forrás:
Porter – Mikellides (ed.): Colour for Architecture,
66.p. |
Feldolgozottság
A pigmentek nagy változatosságot mutatnak e téren:
számos anyaggal közvetlenül lehet festeni,
csak le kell érte hajolni a földre. Más anyagokat
egyszerű átalakítás (őrlés,
tisztítás) után, egy következő
csoportjukat kézműves vagy ipari feldolgozást
követően lehet használni. A mai festékek
túlnyomórészt szintetikus anyagok, a szerves
vegyipar termékei.
A megszámlálhatatlan művészeti műfaj
és tárgyalkotó mesterség színezési
technikáit itt csak hézagosan és vázlatosan
tudjuk áttekinteni, majd összefoglaljuk a pigmentekkel
kapcsolatos fontosabb fogalmakat.
|
Felhasznált
és ajánlott irodalom:
A brief history of pigments
Ball:
Bright Earth
Bucklow:
The Alchemy of Paint
Cole:
A szín
Delamare – Guineau:
Colour
Finlay:
Színek
de Grandis:
Teoria e uso del colore, 13.p.
Ihász:
Művészeti technikák könyve
Lenclos:
Living in Color
Pigments through the Ages - WebExhibit
Porter – Mikellides (ed.):
Colour for Architecture
Restaurálás (festészet) - Wikipedia
Szundy:
Az elrejtőzött kémia, 114.p.
The Pazyryk rug and Felts
Wehlte:
A festészet nyersanyagai és technikái
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|