Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.3.4.

Pigment, festék, színezék
 
 
Festékanyagok készítésének és használatának minden kultúrában hosszú múltja van. Szerencsés körülmények között (száraz klímában, fénytől, levegőtől védett barlangokban, sírokban) több ezer éves tárgyak maradtak fent, és tanúskodnak az ősi festékhasználatról. De ez a kivétel, az anyagok, textilek, festékek színe csak ritkán éli túl az évszázadokat eredeti pompájában, és kevés élményünk van az eredeti színhasználatról. Az őskori barlangok színes állatábrázolásai, vagy a több mint ezer éves maja szobrok kék festése kivételes körülmények folytán maradt fent.
(Finlay 2004:332; A brief history of pigments)

Ősi színhasználat
Festéknyomok a lascaux-i barlangban (kb. 20.000 éves) Altamira-barlang
(kb. 20.000 éves)
Egyiptomi sírkamra
(Nebamun, i.e. 1500)
Festett maja kerámiaszobor
(i.u. I. évezred, Guatemala)
Festett kínai kerámia
(időszámítás körül készült)
Pazirik szőnyeg
(i.e. 500, Belső-Ázsia)



Festékanyagok időben és térben

Csak apró nyomai maradtak az ókori templomok és szobrok korabeli színezésének, és az utókor sokáig azt hitte, hogy pl. a görög templomok mindig is hófehérek voltak. Általában meghökkenés és idegenkedés fogadja a régi freskók megtisztítása után előtűnő élénk színeket is, a nagyközönség hozzászokott az idő által „összemosott” tompább árnyalatokhoz. Így fogadták a vatikáni Sixtus-kápolnában Michelangelo falképeit is az 1990-es években elvégzett restaurálás után. (Cole 1994:28; Ihász 1998:79; Restaurálás)

Színek az időben
Michelangelo mennyezetfreskói a restaurálás előtt és után
Róma, Sixtus-kápolna (Dániel próféta)
Kép forrás:
http://www.italian-renaissance-art.com/Sistine-Chapel.html


Jean-Philippe Lenclos francia színtervező az 1960-as években összegyűjtötte Franciaország színeit, a különböző tájegységekre jellemző földmintákat. Később erre alapozta építészeti színtervezési metódusát, abból a megfontolásból, hogy hosszú századokon át a városok mindig a közvetlen közelükben fellelhető anyagokból épültek, ezért a régi települések a táj természetes színeit viselik. (Lenclos 1976).

Franciaország színei
Franciaország különböző tájegységein gyűjtött színes földminták
Kép forrás:
Porter – Mikellides (ed.): Colour for Architecture, 66.p.



Feldolgozottság

A pigmentek nagy változatosságot mutatnak e téren: számos anyaggal közvetlenül lehet festeni, csak le kell érte hajolni a földre. Más anyagokat egyszerű átalakítás (őrlés, tisztítás) után, egy következő csoportjukat kézműves vagy ipari feldolgozást követően lehet használni. A mai festékek túlnyomórészt szintetikus anyagok, a szerves vegyipar termékei.

A megszámlálhatatlan művészeti műfaj és tárgyalkotó mesterség színezési technikáit itt csak hézagosan és vázlatosan tudjuk áttekinteni, majd összefoglaljuk a pigmentekkel kapcsolatos fontosabb fogalmakat.


1.3.4. Pigment, festék, színezék
Néhány alapfogalom
Pigmentek csoportosítása
Szervetlen pigmentek
Szerves pigmentek
A természetes festékek reneszánsza
Festékrendszerek

Felhasznált és ajánlott irodalom:

A brief history of pigments

Ball:
Bright Earth

Bucklow:
The Alchemy of Paint

Cole:
A szín

Delamare – Guineau:
Colour

Finlay:
Színek

de Grandis:
Teoria e uso del colore, 13.p.

Ihász:
Művészeti technikák könyve

Lenclos:
Living in Color

Pigments through the Ages - WebExhibit

Porter – Mikellides (ed.):
Colour for Architecture

Restaurálás (festészet) - Wikipedia

Szundy:
Az elrejtőzött kémia, 114.p.

The Pazyryk rug and Felts

Wehlte:
A festészet nyersanyagai és technikái
Pigment, festék, színezék
« A színes nyomtatás történeti előzményei
Néhány alapfogalom »
56.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.