Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.3.1.2.2.

Fent és lent, könnyű és nehéz
 
 
A lent és fent határozott színvonzatokkal bír, mely jelenség a színasszociációk körébe tartozik. Evolúciós tapasztalatunk, ősi tudásunk, hogy a fény felülről jön, ami fent van az világosabb, ami lent az sötétebb. Látáspszichológiai kísérletek egyértelműen igazolják: az ismeretlen tárgyat ábrázoló, bizonytalan plasztikájú képeket mindig úgy értelmezzük, hogy feltételezzük, a világosabb részek felülről kapják a fényt. (Sekuler 2000:268)

Fény és plasztika

A bizonytalan plasztikájú tárgyat úgy értelmezzük,
hogy feltételezzük: felülről kapja a fényt.
A két kép ugyanaz, csak 180 fokkal elforgatva.
Kép forrás:
http://patternmoy.com/concrete-floor-patterns/


A színek nyelvére lefordítva mindez azt jelenti, hogy a világos színek a „fenthez”, a sötét színek a „lenthez” tartoznak. Mivel a „fent” asszociációs körébe tartozik a „könnyű”, így a „fenti” színek egyben „könnyűek”, a „lentiek” viszont „súlyosak”. A szín befolyásolja a súly érzékelését, megítélését is.
(Feisner 2006:61)

Fent és lent, könnyű és nehéz, 1.
A hideg és világos színek „fent” vannak,
a meleg és sötét színek „lent”


A telített színek esetében a spektrális világosság a döntő:
– a világos jellegű sárga-zöld-türkiz van „fent”, ezek
    „könnyű” színek
– a sötét jellegű vörös-bíbor-lila-ibolyakék pedig „lent”, ezek     „nehéz” színek

Fent és lent, könnyű és nehéz, 2.
A tiszta színek és a magasságérzet


A színezet és a világosság kombinációi is módosítják a térhatást, ebben mindig a világossági fokozat a meghatározó:
– a világosdrapp, világoskék, rózsaszín stb. „könnyű” szín
– a barna, a sötétzöld, sötéttürkiz pedig „nehéz”.

Fent és lent, könnyű és nehéz, 3.
A világossági különbségek módosítják a magasságérzetet


Erre épül a csomagolások ismert színkódja: a könnyű (light) termék kék, világoskék vagy más szín pasztell árnyalata. A csökkentett zsírtartalmú tejtermék, az alacsony nikotintartalmú cigaretta általában világoskék, a hagyományos termék pedig „súlyos” (pl. vörös) színű csomagolást kap.

Könnyű és nehéz
Tejtermék zsírtartalmának jelzése színekkel
Kép forrás:
http://www.irodatechnikaweb.hu/index.php?PHPSESSID=
55o3urh5rg8t7kfe0q1q5lqot7&tpl=product&prID=8035



A szín „térereje”

A színek, tónusok sorrendje különböző szakterületeken egymástól eltérő. Megkülönböztetjük az építészeti és tipográfiai sorrendet. (Feisner 2006:45)

Építészet:
Az építészeti térben általában azt várjuk el, hogy a „könnyű” (anyag, szerkezet, szín) legyen a fejünk felett, a „súlyos” pedig a lábunk alatt, ami a stabilitást és a biztos talaj érzetét kelti. Ezek nem tudatos preferenciák, az ember „veleszületett” statikai érzéke ezt tekinti biztonságosnak és természetesnek. Nem szeretjük, ha a fejünk felett betontömbök lógnak egy daruról, vagy beleborzongunk, ha nagy mélységek felett üvegpadlón járunk, ugyanakkor az üvegtető a fejünk felett nem zavar, sőt látványosnak tartjuk.

Ugyanazon színnek más a „térereje” vagy „térhatása”, ha a fejünk felett, illetve ha a lábunk alatt van. A vörös szőnyeg, a sötétbarna padlóburkolat, a fekete márvány a „természetes helyén” van, –legalábbis színdinamikailag–, míg ezek a színek a fejünk felett nyomott térérzetet keltenek. Ekkor is sok függ az anyagtól és a megvilágítástól.

Szín „térereje” az építészetben
Mélyvörös mennyezet - nyomott tér (szimuláció)
Mélyvörös padló - a szín a „helyén van” (szimuláció)


Tipográfia:
A könyvtervezésben, különösen a címoldalakon a hierarchiát jelzi a cím, alcím, szerző és más információk különböző súlyú kiemelése. Erre a sötétebb betűszín a legalkalmasabb, mert a fehér papíron ez adja a erőteljesebb kontrasztot. A cím a legjelentősebb (színe, mérete, betűtípusa), majd az alcím kisebb hangsúllyal szerepel, és lehet további, alacsonyabb szintje is a hierarchiának – ezt követi a betűszínek sötétségének csökkenése.

Szín „térereje” a tipográfiában
Szín- és mérethierarchia: főcím, alcím és a kiadó neve,
fent sötétebb, lent világosabb

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Feisner:
Colour

Gulyás:
A fény és a szín

Itten:
A színek művészete

Nemcsics:
Színdinamika

Sekuler – Blake:
Észlelés
Fent és lent, könnyű és nehéz
« Tér- és tömeghatás
Felületi méret »
116.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.