Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
2.2.3.4.

Dekoratív kozmetika
 
 
A régészeti leletek, művészeti alkotások és szöveges leírások tanúsága szerint a szépségápolásnak több ezer éve része a dekoratív festés. A nagy ókori civilizációk uralkodói és gazdag polgárai körében (Japántól – Rómáig) elterjedt az arc-, ajak- és szemfesték, a köröm és a haj színezése. A színek és sminkanyagok jelezték a társadalmi státuszt, pl. az alsóbb néposztályok asszonyai nem használhatták ugyanazt, mint a fölöttük állók, ha egyáltalán használtak ilyesmit. A dekoratív színezést elsősorban a nők alkalmazták, a férfiak legfeljebb a hajukat, arcszőrzetüket és olykor a szem kontúrját festették.


Kína, Ókor
A legrégebbi adatok Kínából ismertek, ahol 5000 éves ajakpirosítókat is találtak. A kifinomult arcfestés szabályait hét lépésben foglalták össze: a porral fehérített arcra rózsaszín foltokat festettek („szilvavirág” smink), a szemöldököt sötétítették, különböző színes pontokat festettek az arcra, végül a szájat pirosították. A rúzs piros nyoma mindig kisebb folt volt, mint az ajkak valódi mérete, vagyis optikailag kisebbítették, azt tartották szépnek.

Kínai smink
A klasszikus kínai smink 7 lépése
Kínai nők (19.század ?)
Kép forrás:
1. https://www.pinterest.com/civetcatl/%E5%8F%A4%E8%A3%85/
2. http://traditions.cultural-china.com/en/15Traditions6723.html

Kínában, ahogy Európában is, a prostituáltak általában feltűnő színű, vastagon felvitt arcfestéssel hívták fel magukra a figyelmet, Kínában „púderes fejűeknek” is nevezték őket. (Tokaji Zs. 2002:225)

Az egyiptomi ásatásokon 3-4000 éves tégelyeket, sminkrudacskákat találtak. A festéket zsírral összekeverve vitték fel a bőrre. A szájat, arcot, körmöt pirosra festették, sőt a körmöt aranyozták is. A szem nagyobbítására, szemkontúr hangsúlyozására feketét* használtak, és különféle színeket, pl. a zöld malachitkő őrleményét. Az erős szemkontúr a –díszítés mellett– az élősködők ellen védte a szemet.
*Fekete szemfesték: antimon-szulfid, arab szóval: kohol, ez alkohol szavunk őse.

Ókori Egyiptom
Kozmetikai tégelyek
Kép forrás:
http://ancientegyptmoberly.pbworks.com/w/page/12830344/Ancient%20
Egyptian%20Makeup
 

Szoborfejek erős fekete és zöld szemkontúrral

Európában az ókori mediterrán kultúrák és az iszlám országaiban nagy, „csodálkozó” szemet festenek a nők, míg a Távol-Keleten a vonalvékonyságú szem számított szépnek.
(Kéri 2002:37; Hankó 2007:476)


Hajszínek
A szőke haj Európában mindig nagyon népszerű volt, az ókori rómaik ezért is kedvelték az északi rabszolgákat. A haj szőkítésének számos módját ismerték az ókorban (sáfrány, hagymahéj, timsó, hamulúg, napoztatás), vagy hennával vörösre festették, sőt kékre is színezték. A világos hajat később is igen vonzónak találták a mediterrán térségben, ahol az emberek túlnyomó többségének sötét a szeme és haja.
(Bradley 2009:174)

Az itáliai félszigetre évszázadokon keresztül (önként vagy kényszerrel) érkezett északi népek idővel beolvadtak az őslakosságba. Ma is élnek természetes szőke, kék szemű emberek még Szicílián is, melyet az első ezredforduló táján a normannok hódítottak meg.

Világos haj
Botticelli
(15-16.sz.)
Tiziano
(15-16.sz.)
Veronese
(16.sz.)
ifj.F.Pourbus
(16-17.sz.)
Reneszánsz és korabarokk festmények


Kurtizánok
A középkorban visszaesik a szépségápolás kultusza, az egyház tiltotta az arc festését, de a reneszánszban újra feléled a szokás. Velence fénykorában (15.sz.) 18.000 kozmetikai boltot jegyeztek fel, a város lakóinak száma ekkor 250.000 volt, ebből 12.000 kurtizán. A francia rokokó idején (18.sz.) a smink hangsúlyosan jelezte a nők társadalmi helyzetét: másképp pirosította arcát a főúri hölgy, a polgárasszony és az utcanő. A prostituáltak élénk arc- és ruhaszíneikkel hívták fel magukra a figyelmet. A reneszánsz és barokk festményeken a szőke, szőkésvörös haj gyakran a kurtizánok jele. (Kunze 1973:18)

Fehér arc
Sokáig csak a fehér női arcot tekintették szépnek, ezért akár mérgező (ólomtartalmú) porokat is használtak, még pár száz évvel ezelőtt is. Az ólomtartalmú arcfehérítő port görögfehérnek nevezték. A fehér bőr a kifinomultság és a jómód jele volt, olyan személyé, aki nem kényszerül a szabadban dolgozni. Japánban a fehérre festett arc és nyak felel meg a hagyományos szépségeszménynek. Nyugaton az utóbbi évtizedekben a bronzbarnára sült bőrt tekintik szépnek és egészségesnek. (Finlay 2004:116; Schuster 2005:62)

Fehérre festett bőr
Erzsébet Krisztina porosz hercegnő (18.sz.), arca és haja is fehérített Japán szépségideál,
fehérre festett arc és nyak
Kép forrás:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Christine_of_Brunswick-
Wolfenb%C3%BCttel-Bevern
2. http://traveljapanblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/11/
img_1818a.jpg


Az arc és az ajkak pirosítására többnyire ugyanazokat a pigmenteket használták, melyeket a festők is: vörös agyagból (sinopia) készült a „púder”, hennából, bíbortetűből a piros kenőcs. Előfordult a piros cinóber és mínium is, melyek mérgező anyagok. A rúzs és kenőcsök hordozó anyagai: olajok, méhviasz, tojás stb.

A magyar falvakban még a 20.sz. közepén is rossz néven vette a faluközösség az arc festését. A fiatal lányok arcukat a bőr csipkedésével tették kicsit élénkebb színűvé, ajkukra pedig piros krepp papírt szorítottak, így festették meg.

Szakáll festése
Keleten minden muszlim férfi szakállt hordott és ezt olykor színezték is, nemcsak fiatalos feketére, hanem vörösre, sárgára, sőt kékre és zöldre is. (Mazahéri 1989:87; Kéri 2002:58)
Mohamedán országokban ma is előfordul a hennával élénk vörösre festett szakáll.

Hennával festett szakáll
Közel-keleti és kasmíri férfi
Kép forrás:
1. https://caitlinroberta.wordpress.com/category/uncategorized/
2. http://popularbeardstyles.com/beard-styles-ideas/beard-styles-for-older-man/


Mai smink és hajfestés
A test-, arc- és hajfestés folyamatosan tovább él szinte minden korban és kultúrában. A mai divatos városi nő megjelenéséhez hozzátartozik a smink, a haj és a körmök színezése, – mindehhez elképesztően nagy színválasztékot nyújt a kozmetikai ipar. Számos weboldal és nyomtatott magazin ad tanácsokat a különféle kozmetikai festékek (arc, szem, ajak, köröm, haj) színeinek összeválogatásához típusok szerint (évszak-elv), és egy adott öltözékkel való összehangolásához. (Color analysis)

Legalább ilyen népszerűek az „előtte-utána” fotósorozatok, melyek ugyanazt az arcot smink nélkül, majd kifestve ábrázolják. A szemek árnyékolása valóban impresszív, a színes tónusok sokat segítenek, de a megvilágítás is, nem beszélve az utólagos digitális trükkökről, ahogy ez az alábbi képen is jól észrevehető.

Előtte – utána
Nemcsak az arcfesték és a megvilágítás „trükkös”,
hanem a digitális retus is
Kép forrás:
https://www.pinterest.com/pin/549509592004989795/


A nagyvárosokban ma ismét divat a tetoválás, és nem csak a társadalom perifériáin, mint korábban. Indiában és a Közel-Keleten a hennafestés (mehndi) az ünnepi és esküvői díszítés tartozéka. A karneválok forgatagában elmaradhatatlan az erőteljes arc- és testfestés.

A haj hosszának, formájának és színének régebben státuszjelző, ma inkább identitást kifejező szerepe van. A sokféle hajfesték és hajszínező lehetőséget ad a hajszín gyakori változtatására.

Extravagáns hajszínek

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Bradley:
Colour an Meaning in Ancient Rome

Color analysis - Wikipedia

Finlay:
Színek

Hankó – Kiszely:
Szokatlan szokások - Testdíszítések és más biológiai és társadalmi furcsaságok, 140., 287.p.

History of cosmetics - Wikipedia

Kéri:
Holdarcú, karcsú ciprusok – Nők a középkori iszlámban

Kunze:
A szépség iskolája

Mazahéri:
A muszlimok mindennapi
élete, 87.p.

Romváry – Gerő:
Modern test- és szépségápolás

Schuster:
Művészetlélektan

Tokaji Zs.:
Kínai jelképtár
Dekoratív kozmetika
« Ékszer
Viselet és öltözködés »
91.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.