Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.3.1.2.2.

Szubtraktív színkeverés – CMY
 
 
A szubtraktív színkeverés legismertebb modellje a CMY, de számos szín létrejötte a szubtraktív színkeverési elven alapul.
» A szubtraktív színkeverés egyéb esetei

A CMY-színhármas előzménye a festők által már évszázadokkal korábban is használt vörös-sárga-kék (RYB) alapszínek, melyekből –elméletileg– bármely más színezet kikeverhető. A háromszín-nyomással először Le Blon (1667-1741) német festő és rézmetsző kísérletezett, természetesen még a vörös-sárga-kék alapszíneket használva. Egy hosszabb kisérletezési folyamat eredményeként alakult ki a ma használt C,M,Y.
(Le Blon; Gage 1993:163; RYB-model)
» A festők alapszínei


CMY

A nyomdatechnika a szubtraktív alapszíneket használja, ezek: ciánkék, bíborvörös és sárga (C,M,Y, cyan-magenta-yellow), de kiegészítve a feketével. A három szín az additív alapszínek ellentétpárja: a ciánkék a vörös komplementere, a bíborvörös a zöldé, a sárga pedig a kéké. (Subtractive color; CMYK color model)

Megjegyzendő, hogy más három „független” alapszínt is lehetne használni, –pl: narancs-lila-hidegzöld,– de ezek keverékeinek színterjedelme kisebb lenne.

Független alapszín: ami a többi alapszínből nem keverhető ki. Pl. a cyankék független, mert nem hozható létre a bíbor + sárga keverékeként.


C,M,Y alapszínek és szubtraktív keverékeik
C,M,Y: cyan-magenta-yellow.
C: cyan (cián, ciánkék, türkizkék);
M: magenta (bíbor, bíborvörös);  Y: yellow (sárga)

C, M, Y festékek
Kép forrás:
https://creativepool.com/rossbicknell/about

» Színes nyomtatás

A C,M,Y festékszínek és a C,M,Y fényszínek (az R,G,B kiegészítő színei) vizuálisan nem azonosak: eltérő a színezetük. A fényszínek (és keverékeik is) világosabbak.

C,M,Y: festék- és fényszínek
CMY – festékek, tinták CMY – fényszínek,
az RGB kiegészítő színei


C,M,Y alapszínek és relatív világosságuk
CMY Az alapszínek relatív világossága


Fogalmak:
Alapszínek:
C,M,Y
Másodlagos színek:
R,G,B, vagyis az C,M,Y kiegészítő színei (R=M+Y, G=C+Y, B=C+M)
Határszín:
tiszta színek halmaza, mely tartalmazza a C,M,Y alapszíneket, a R,G,B másodlagos színeket, és az ezek közé eső tiszta színeket, de tört és semleges árnyalatokat nem.
Semleges színek:
fehér, fekete és közöttük az összes szürke.
Általános vagy tört árnyalatok:
valamennyi kevert színárnyalat (pl. rózsaszín, barna), az előző kategóriákat kivéve.

A nagy kezdőbetűk (RGB, CMY, HSV stb.) a színmodellt jelentik.
A nagy kezdőbetűk vesszővel elválasztva (C, M, Y) az alapszíneket.
Kisbetűvel írva: c, m, y számértéket jelentenek, pl: y > m, a sárga értéke nagyobb mint a magentáé (pl.: y=28%, m=11%)



Jellegzetes helyek a CMY színtérben

Alapszínek
A C,M,Y alapszínek és a R,G,B körben helyezhetők el:

A színkör szögadatai
A színkör alapszíneinek (R,G,B) és másodlagos színeinek (C,M,Y)
elhelyezkedése a színkörben, a hozzájuk tartozó szögekkel.
Az egymással szemben lévők komplementer-párok.


Semleges színek
Fekete:
Ha mindhárom alapszín maximális intenzitással (100%) vesz részt a keverékben: c=m=y=MAX, (a gyakorlatban csak sötétszürke.)
Fehér:
Ha a szubtraktív alapszínek intenzitása 0 (nincs festék) az eredmény: fehér, vagyis annak a papírnak a színe, amire a szín kerül, c=m=y=0.
Szürke:
Ha az alapszínek nulla és maximum között, de azonos arányban vesznek részt a keverékben: MAX > c=m=y > 0

Az c,m,y színértékeket százalékos értékben adjuk meg. A százalék nem együtt teszi ki a 100 %-ot, hanem mindegyik az alapszín maximumához viszonyítva értendő!
Pl.: cmy: 25% - 42% - 77%

Az alábbi ábrákon mindenütt a MAX = 100%.

Semleges színek c,m,y arányai
A fehér-szürke-fekete c,m,y összetevőinek aránya


Tiszta határszínek
Ha a 3 alapszín közül egy vagy kettő maximális intenzitással szerepel, és a harmadik nulla, akkor egy tiszta határszín keletkezik.
Pl. a tiszta narancs: a sárga maximális (100%), a cyan 0, a magenta pedig egy közbenső érték 0-100% között.
Pl. a vörös és sárga közötti átmenetek aránya: y > m > c.

Tiszta határszínek – c,m,y arányok
Tiszta vörös (H=0) és sárga (H=60) közötti átmenetek.
A keretekben az egyes összetevők aránya
(kettő állandó, egy folytonosan változik)



„Általános” (tört) színárnyalatok
Az előbbi színsor (H=0 és H=60 között) egy törtebb változata: az arányok ugyanazok, de 0-nál nagyobbak és MAX-nál kisebbek. Itt is igaz: y > m > c.

Tört színek – c,m,y arányok
Vörös (H=0) és sárga (H=60) közötti tört átmenetek.
A keretekben az egyes összetevők aránya
(kettő állandó, egy folytonosan változik).



c,m,y arányok a színkörben
Az alábbi ábrán a C,M,Y alapszínek, a R,G,B másodlagos színek és a határszínek láthatók. Csak a színösszetevők egymáshoz viszonyított arányát adjuk meg: melyik a legnagyobb, melyik a legkisebb.

C,M,Y összetevők arányai
A színkör, kiemelve a C,M,Y alapszínek c,m,y arányai,
a R,G,B színek c,m,y arányai és az átmenetek c,m,y arányai


A monitor alapszíneinek kontrasztja
A C,M,Y színek világossági különbségéről.


Színkeverék-sorok (CMYK)

Példa: színkeverék-sor A (rózsaszín) és B (sötétkék) színekből.
Az A szín c,m,y,k adatai: 0-62-4-0, B színé: 100-88-27-12.
A színsorban folytonosan változik (csökken vagy növekszik) az összetevők aránya.

Színkeverék-sor
A felső sorban A és B szín arányának folytonos változása.
Alatta a színkeverék-sor.
Alatta a c,m,y,k összetevők folytonos változása: a cyan nullától növekszik 100-ig, a magenta 62→88 nő, a sárga 4→27,
és a fekete nullától 12-ig nő.
Az ábra alján (a körben) kiemelve a két szín
egyenlő arányú keveréke, egy törtbíbor árnyalat és c,m,y,k adatai.



c,m,y arányok azonos színezet esetén
Az előállítható színek többsége nem tiszta határszín, hanem „általános” színárnyalat, ha a 3 alapszín intenzitása különböző, vagy csak 1-2 szerepel a keverékben.
Nézzünk egy olyan tiszta színezetet, mely maga is keverék: a H=20 egy narancspiros (c=0%, m=80%, y=100%), továbbá ennek három árnyalatát.

Különböző színárnyalatok c,m,y arányai
Egy narancsvörös (H=20º) árnyalatai.
Felső sorban az c,m,y arányok, alattuk a számadatok.
Az alsó sorban a körök a keveréket mutatják.
Az 1. körben a tiszta határszín; a 2. ennek egy tört árnyalata;
a 3. egy nagyon világos árnyalata (rózsaszín);
a 4. egy sötét árnyalata (barna).



A C,M,Y színkeverés a nyomdászatban kiegészül a feketével (K). » Színes nyomtatás

A monitor alapszíneinek kontrasztja
A C,M,Y színek
világossági különbségéről.


Felhasznált és ajánlott irodalom:

Le Blon (Jacob Christoph Le Blon) - Wikipedia

CMYK color model - Wikipedia

Gage:
Colour and Culture

de Grandis:
Teoria e uso del colore,
18. és 42.p.

Lukács:
Színmérés

RYB-model - Wikipedia

Subtractive color - Wikipedia

***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)


Szubtraktív színkeverés – CMY
« Az optikai-additív színkeverés egyéb esetei
A szubtraktív színkeverés
egyéb esetei »
48.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2018.04.10.