Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.3.1.2.1.1.

Az optikai-additív színkeverés
egyéb esetei
 
 
Nemcsak a három fény-alapszínnel (R,G,B) lehet additíven színeket keverni, hanem bármely színekkel és különféle optikai eszközökkel, ill. módszerekkel is. Közös jellemzőjük, hogy a színösszetevők mindig egy eredőszínt hoznak létre, optikailag „összeolvadnak”, és homogén színérzet keletkezik a szemlélőben. (Feisner 2006:97)


Színes fényforrások

Két vagy több színes fényforrás által megvilágított közös terület színe additív keverék. Komplementer színű fények (pl. sárga-kék) esetén fehér, más színek esetén egy világosabb keverékszín.

Színes fényforrások – additív színkeverés
Színes fények:
komplementer (balra) és általános színpárok (jobbra) esetén.
A közösen megvilágított felület színe az additív keverék. (Szimuláció)



Példák különböző színes fények keveredésére:

Természetesen minden színt össze lehet keverni mind additív, mind szubtraktív módon, nemcsak a modellek alapszíneit!

Az alábbi ábrán éppen a C,M,Y színeket keverjük additív módon, vagyis ezek itt nem festék-, hanem fényszínek!

Színes fények additív keverése, 1.
Ciánkék, bíbor és sárga (C,M,Y) fényszínek additív keverékei.
Két-két szín átfedése kék, vörös, zöld (R,G,B), világos árnyalatokban,
hiszen a fényszín-keverékek mindig világosabbak.
A 3 szín átfedése: fehér.

Színes fények additív keverése, 2.
Lila-hidegzöld-narancs additív keverékei.
Két-két szín átfedése kék, sárgászöld, ill. bíbor, de világos
árnyalatokban, hiszen a fényszín-keverékek mindig világosabbak.
A 3 szín átfedése: fehér.
A 3 szín „független”, mert egyik sem állítható elő a másik kettőből.


Színes fények additív keverése, 3.
Kék, bíbor, vörös additív keverékei.
Két-két szín átfedésében a bíbor különböző világos árnyalatai.
A 3 szín átfedése nem fehér, hanem világosbíbor (rózsaszín).
Itt a bíbor „nem-független” szín, mert előállítható a másik kettőből.



Színkeverés forgótárcsával

Színes körcikkekből összetett korongot (ún. Newton- vagy Maxwell-) tárcsára erősítve forgassunk meg kézzel vagy kis motorral, kb. 2000 fordulat/perc sebességgel. Ekkora fordulatszám mellett szemünk homogén színt érzékel.
(Nemcsics 1990:108; Gage 2006:73)

Additív színkeverés forgótárcsával, 1.
Vörös-zöld-kék körcikkek optikai keveréke akromatikus (fehér).
A színeket festett papír hordozza, a körcikkek aránya változtatható.
Kép forrás:
www.scitechantiques.com/newtons-color-wheel/


További példák: fehér és fekete körcikkeket használva a keverék szürke lesz; megfelelően választott sárga és kék körcikk esetén akromatikus (fehér), mert e két szín komplementer pár, és optikai keverékük semleges színt ad. Akromatikus (fehér) az eredmény akkor is, ha a szubtraktív alapszíneket (C,M,Y) forgatjuk meg a tárcsán!

Additív színkeverés forgótárcsával, 2.
Akromatikus (szürke, fehér) színek létrehozása keveréssel.
A C,M,Y színek additív keveréke fehéret hoz létre !


Ha piros és fehér korongokat forgatunk rózsaszín keletkezik; ha piros és fekete korongokat, akkor barna az eredmény; ha fehéret-zöldet-kékeslilát illesztünk össze, akkor egy kékeszöldet látunk.

Additív színkeverés forgótárcsával, 3.
Két vagy több szín arányának beállításával és a tárcsa forgatásával
különböző színárnyalatokat hozhatunk létre



Apró színpöttyök (raszterpontok)

Additív színkeveréssel találkozunk, amikor apró pontok hordoznak különböző színeket, de a pontokat kis méretük miatt nem tudjuk megkülönböztetni, csak színeik optikai keverékét (eredőjét, eredményét) észleljük.

Szemcsék
Erős nagyítóval egy maréknyi homokot szemlélve látjuk, hogy a szemcsék sárga, barna, vörös, fehér, szürke, fekete színűek, nagyító nélkül mindezek egyetlen színné (általában szürkéssárgává) olvadnak össze, attól függően mely színek vannak benne túlsúlyban.

Apró színpöttyök
Homokszemek - növekvő távolságból nézve


Pointillista festészet
Ha elég kicsi színes pontok elég sűrűn helyezkednek el, bizonyos távolságból nézve „összeolvadnak”, és homogén színérzet keletkezik a szemlélőben. Ezzel a hatással él a mozaikművészet és a pointillista* festészet, melynek egyik leghíresebb mestere G. Seurat (1859-91) francia festő volt.
(Ball 2001:186; Gage 2000:76)
*Pointillizmus: a point szóból ([francia] jelentése: pont) származó elnevezés, 19. század végi impresszionista festészeti stílus. Nem a palettán keverték össze a színeket, hanem apró foltok-pontok egymás mellé helyezésével hoztak létre színhatásokat, a keverékszín a néző szemében keletkezik.

Pointillista festészet
Seurat festményének részlete


Raszterpontok
a monitor pixelei, és még apróbb pontokból tevődik össze a kép a négyszínnyomású nyomtatványon is, minderről meggyőződhetünk egy erős nagyító segítségével.

Raszterpontok – monitor és nyomtatvány
Képek nagyított raszteres megjelenítésben és normál nézetben.
Balra LCD monitoron, jobbra nyomtatványon.


Szövedék
Ősi szövéstechnika a különböző színű hossz- és keresztirányú fonalak szövedéke, mely –kellő távolságból nézve– optikai-additív színkeveréket hoz létre. (Dávid 2006:138)

Szövedék, 1.
Különböző színű fonalak szövedéke új színt eredményez

Szövedék, 2.
Öt fonalszín optikai keveréke:
a bal alsó (kék) mezőtől átlósan felfelé haladva a jobb felső sarokig (világossárga) az egyes fonalak színe önmagában látható.
A többi mezőben két-két fonal találkozik, így még 10 különböző
kevert árnyalatot hoznak létre.
Kép forrás:
http://torontoweavingschool.blogspot.hu/2014_04_01_archive.html



Szerkezeti színek

Egy korábbi fejezetben leírtuk, hogy a természetben is előfordulnak az optikai színkeverés jelenségei. A madártoll, lepkeszárny, halpikkely, bogárpáncél, gyöngy, kagyló, opálkő, szappanbuborék színét nem (elsősorban) pigmentáció okozza, hanem a felület vékony, többrétegű és összetett szerkezete. A felületi réteg vastagsága a fény hullámhosszának tartományába (vagy ennek közelébe) esik, és a bejövő fény a felületi rétegek különböző mélységeiből verődik vissza, eközben szóródik, összadódik, kivonódik, és sajátos szín- és fényjátékot (csillogást) hoz létre.

Szerkezeti színek
Pávatoll (balra) és lepkeszárny (jobbra) erős nagyításban
Kép forrás:
1. https://www.flickr.com/photos/suzie_qt/galleries/72157623296584581
2. https://www.pinterest.com/insectlore/insect-wing-texture/

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Additive_color - Wikipedia

Ball:
Bright Earth

Complementary colors - Wikipedia

Dávid (szerk.):
Van Gogh válogatott levelei

Feisner:
Colour

Gage:
Colour and Meaning

Gage:
Colour in Art

Király:
Általános színtan és látáselmélet, 36.p.

Lukács:
Színmérés

Nemcsics:
Színdinamika

***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)

Az optikai-additív színkeverés egyéb esetei
« Additív színkeverés – RGB
Szubtraktív színkeverés – CMY »
47.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.