Nemcsak a három fény-alapszínnel (R,G,B)
lehet additíven színeket keverni, hanem bármely
színekkel és különféle optikai
eszközökkel, ill. módszerekkel is. Közös jellemzőjük, hogy a színösszetevők
mindig egy eredőszínt hoznak létre,
optikailag „összeolvadnak”, és homogén
színérzet keletkezik a szemlélőben.
(Feisner 2006:97)
Színes fényforrások
Két vagy több színes fényforrás
által megvilágított közös terület
színe additív keverék. Komplementer színű
fények (pl. sárga-kék) esetén fehér,
más színek esetén egy világosabb
keverékszín.
Színes
fényforrások – additív színkeverés |
|
|
Színes
fények:
komplementer (balra) és általános
színpárok (jobbra) esetén.
A közösen megvilágított felület
színe az additív keverék. (Szimuláció) |
Példák különböző
színes fények keveredésére:
Természetesen minden színt össze lehet keverni
mind additív, mind szubtraktív módon, nemcsak
a modellek alapszíneit!
Az alábbi ábrán éppen a C,M,Y színeket
keverjük additív módon, vagyis ezek itt nem
festék-, hanem fényszínek!
Színes
fények additív keverése, 1. |
|
Ciánkék, bíbor és sárga
(C,M,Y) fényszínek additív keverékei.
Két-két szín átfedése
kék, vörös, zöld (R,G,B), világos
árnyalatokban,
hiszen a fényszín-keverékek mindig
világosabbak.
A 3 szín átfedése: fehér. |
Színes
fények additív keverése, 2. |
|
Lila-hidegzöld-narancs additív keverékei.
Két-két szín átfedése
kék, sárgászöld, ill. bíbor,
de világos
árnyalatokban, hiszen a fényszín-keverékek
mindig világosabbak.
A 3 szín átfedése: fehér.
A 3 szín „független”, mert egyik
sem állítható elő a másik
kettőből. |
Színes
fények additív keverése, 3. |
|
Kék, bíbor, vörös additív
keverékei.
Két-két szín átfedésében
a bíbor különböző világos
árnyalatai.
A 3 szín átfedése nem fehér,
hanem világosbíbor (rózsaszín).
Itt a bíbor „nem-független” szín,
mert előállítható a másik
kettőből. |
Színkeverés forgótárcsával
Színes körcikkekből összetett korongot
(ún. Newton- vagy Maxwell-)
tárcsára erősítve forgassunk meg kézzel
vagy kis motorral, kb. 2000 fordulat/perc sebességgel.
Ekkora fordulatszám mellett szemünk homogén
színt érzékel.
(Nemcsics 1990:108; Gage 2006:73)
Additív
színkeverés forgótárcsával,
1. |
|
|
Vörös-zöld-kék
körcikkek optikai keveréke akromatikus (fehér).
A színeket festett papír hordozza, a körcikkek
aránya változtatható. |
Kép
forrás:
www.scitechantiques.com/newtons-color-wheel/ |
További példák: fehér és
fekete körcikkeket használva a keverék szürke
lesz; megfelelően választott sárga és
kék körcikk esetén akromatikus (fehér),
mert e két szín komplementer pár, és
optikai keverékük semleges színt ad. Akromatikus
(fehér) az eredmény akkor is, ha a szubtraktív
alapszíneket (C,M,Y) forgatjuk meg a tárcsán!
Additív
színkeverés forgótárcsával,
2. |
|
Akromatikus
(szürke, fehér) színek létrehozása
keveréssel.
A C,M,Y színek additív keveréke
fehéret hoz létre ! |
Ha piros és fehér korongokat forgatunk rózsaszín
keletkezik; ha piros és fekete korongokat, akkor barna
az eredmény; ha fehéret-zöldet-kékeslilát
illesztünk össze, akkor egy kékeszöldet
látunk.
Additív
színkeverés forgótárcsával,
3. |
|
Két
vagy több szín arányának beállításával
és a tárcsa forgatásával
különböző színárnyalatokat
hozhatunk létre |
Apró színpöttyök
(raszterpontok)
Additív színkeveréssel találkozunk,
amikor apró pontok hordoznak különböző
színeket, de a pontokat kis méretük miatt
nem tudjuk megkülönböztetni, csak színeik optikai keverékét (eredőjét,
eredményét) észleljük.
Szemcsék
Erős nagyítóval egy maréknyi homokot
szemlélve látjuk, hogy a szemcsék sárga,
barna, vörös, fehér, szürke, fekete színűek,
nagyító nélkül mindezek egyetlen színné
(általában szürkéssárgává)
olvadnak össze, attól függően mely színek
vannak benne túlsúlyban.
Apró
színpöttyök |
|
Homokszemek
- növekvő távolságból nézve |
Pointillista festészet
Ha elég kicsi színes pontok elég sűrűn
helyezkednek el, bizonyos távolságból nézve
„összeolvadnak”, és homogén színérzet
keletkezik a szemlélőben. Ezzel a hatással
él a mozaikművészet és a pointillista*
festészet, melynek egyik leghíresebb mestere G.
Seurat (1859-91) francia festő volt.
(Ball 2001:186; Gage 2000:76)
*Pointillizmus: a point szóból
([francia] jelentése: pont) származó elnevezés,
19. század végi impresszionista festészeti
stílus. Nem a palettán keverték össze
a színeket, hanem apró foltok-pontok egymás
mellé helyezésével hoztak létre
színhatásokat, a keverékszín a néző
szemében keletkezik.
Pointillista
festészet |
|
Seurat
festményének részlete |
Raszterpontok
a monitor pixelei, és még apróbb pontokból
tevődik össze a kép a négyszínnyomású
nyomtatványon is, minderről meggyőződhetünk
egy erős nagyító segítségével.
Raszterpontok
– monitor és nyomtatvány |
|
|
|
|
Képek
nagyított raszteres megjelenítésben
és normál nézetben.
Balra LCD monitoron, jobbra nyomtatványon. |
Szövedék
Ősi szövéstechnika a különböző
színű hossz- és keresztirányú
fonalak szövedéke, mely –kellő távolságból
nézve– optikai-additív színkeveréket
hoz létre. (Dávid 2006:138)
Szövedék,
1. |
|
|
Különböző
színű fonalak szövedéke új
színt eredményez |
Szövedék,
2. |
|
Öt fonalszín optikai keveréke:
a bal alsó (kék) mezőtől átlósan
felfelé haladva a jobb felső sarokig (világossárga)
az egyes fonalak színe önmagában látható.
A többi mezőben két-két fonal
találkozik, így még 10 különböző
kevert árnyalatot hoznak létre. |
Kép
forrás:
http://torontoweavingschool.blogspot.hu/2014_04_01_archive.html |
Szerkezeti színek
Egy korábbi fejezetben leírtuk, hogy a természetben is előfordulnak
az optikai színkeverés jelenségei. A madártoll,
lepkeszárny, halpikkely, bogárpáncél,
gyöngy, kagyló, opálkő, szappanbuborék
színét nem (elsősorban) pigmentáció
okozza, hanem a felület vékony, többrétegű
és összetett szerkezete. A felületi réteg
vastagsága a fény hullámhosszának
tartományába (vagy ennek közelébe)
esik, és a bejövő fény a felületi
rétegek különböző mélységeiből
verődik vissza, eközben szóródik, összadódik,
kivonódik, és sajátos szín- és
fényjátékot (csillogást) hoz létre.
Szerkezeti
színek |
|
|
Pávatoll
(balra) és lepkeszárny (jobbra) erős
nagyításban |
Kép
forrás:
1. https://www.flickr.com/photos/suzie_qt/galleries/72157623296584581
2. https://www.pinterest.com/insectlore/insect-wing-texture/ |
|
Felhasznált
és ajánlott irodalom:
Additive_color - Wikipedia
Ball:
Bright Earth
Complementary colors - Wikipedia
Dávid (szerk.):
Van Gogh válogatott levelei
Feisner:
Colour
Gage:
Colour and Meaning
Gage:
Colour in Art
Király:
Általános színtan és látáselmélet,
36.p.
Lukács:
Színmérés
Nemcsics:
Színdinamika
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|