Színkonstancia
(színállandóság) az a jelenség,
amikor változó fényviszonyok mellett színérzetünk
állandó marad. Fontos szerepe van a környezet
tárgyainak felismerésében, mert így
eltérő megvilágításban is felismerjük
és azonosnak ítéljük meg azokat. A
„gépi szemlélet” szerint ez hibás
művelet lenne, pedig éppen ez segíti az embert,
hogy szélsőségesen eltérő körülmények
között is eligazodjon a látványvilágban.
(Sekuler 2000:214)
A természetes napfény viszonyai között
is tapasztaljuk, hogy évszaktól, napszaktól
és az időjárástól függően,
milyen nagy különbségek vannak a fényerősséget
és a színhőmérsékletet illetően.
A természetes és mesterséges fényforrások
(napfény, tűz, izzólámpa, fénycső)
igen változatos spektrális eloszlást mutatnak,
az ismerős tárgyak színét mégis
többé-kevésbé azonosnak látjuk.
Szerepe van a tapasztalatnak, az emlékezetnek és, hogy nemcsak egyetlen tárgy, hanem a teljes
látótér megvilágítását
érzékeljük, mindezt együtt veszi számításba
az agy látóközpontja. Fizikai értelemben
más színinger jut szemünkbe egy papírlapról
téli reggelen, nyári napsütésben,
félhomályban, vagy fénycsőves világítás
alatt, mégis úgy látjuk („tudjuk”),
hogy a papírlap fehér. (Nemcsics
1990:124)
Példák:
1. Milyen színű a papír?
Színkonstancia,
1. |
|
Fehér
papír természetes megvilágításban,
gyenge fényben és
színes fényben (izzólámpa
alatt vagy a lemenő nap fényében).
A fotók alatti négyzetben a papír
tényleges színe,
de ezt a valóságos helyzetben mindig fehérnek
látjuk.
(Szimuláció) |
2. Milyen színű a doboz?
Színkonstancia,
2. |
|
Habár
3 féle árnyalatot látunk a dobozon,
tudjuk, hogy egyszínű
szürkéssárga (az újrapapír
egyik jellegzetes színe).
A 3 árnyalat és a vetett árnyék
azt mutatja, hogy fentről és
jobbról esik rá a fény. (Színminta
a jobb alsó sarokban.) |
|
|
Habár
többféle árnyalatot látunk a
dobozon, tudjuk, hogy egyszínű
szürkéssárga (az újrapapír
egyik jellegzetes színe).
A doboz bal oldalát vetett árnyék
borítja – de a környezetet is! |
|
|
Többféle
árnyalatot látunk a dobozon: a bal felén
a sötétebb szín
azonos az előző képen láthatóval,
amit ott a vetett árnyék okozott.
Itt azonban a környezeti fények és
árnyékok ezt nem indokolják, ezért
úgy értelmezzük, hogy a doboznak ez
a fele más színre van festve.
(A doboz két felének színmintája
a jobb alsó sarokban)
(Szimuláció) |
|
Felhasznált
és ajánlott irodalom:
Arnheim:
A vizuális élmény, 366.p.
Nemcsics:
Színdinamika
Sekuler – Blake:
Észlelés
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E)
|