Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.1.4.5.

Kromosztereoszkópos látás
 
 
Görög szavakból összetett: kromo- (színes); sztereo- (térbeli); szkóp (nézéssel, látással kapcsolatos)

Ha a látványban élénk vörös és zöldeskék színfolt kerül közvetlenül egymás mellé, a két szín határvonala igen kellemetlenül vibrál.

Vörös-türkizkék „vibrálás”
A két szín határvonala kellemetlenül vibrál


Ennek egyik oka, hogy a különböző hullámhosszúságú sugarak nem azonos helyen fókuszálódnak a szemben, így a szemlencsének alkalmazkodnia, fókuszálását változtatnia kell, hogy élesen lássa a színes foltokat. A különböző hullámhosszúságú sugarak a retinához képest más síkokban látszódnak élesen, a szemlencse (akár az üveglencse) nem egyformán töri a különböző hullámhosszúságú sugarakat.
(Bálint 1966:49; Murch 1984)

A zöld színnek látott közepes hullámhosszúságú (550 nm körüli) sugarak a retina felületén, a rövidebbek (kék, 400 nm) a retina előtt, a hosszabbak (vörös, 700 nm) a retina mögött látszódnak élesen. Úgy is mondhatjuk, a kék színre „rövidlátók”, a vörösre „távollátók” vagyunk. A szemlencse domborulata nagyon kis mértékben ugyan, de változik, ha rövid- vagy hosszú hullámú sugarak érik a szemet. A szemlencse domborulatának változása pedig a térbeli látás jellemzője, vagyis ha közelre nézünk, domborúbbá válik. Innen ered a jelenség elnevezése: kromo-: színes; sztereo: térbeli.

Kromosztereoszkópos látás sémája
A kéket a retina síkja előtt,
a vöröset a retina síkja mögött látjuk élesen


A zöld szín szem- és idegnyugtató hatása részben annak köszönhető, hogy a közepes hullámhosszúságú sugarak nem „dolgoztatják meg” a szemlencsét, azok éppen a retina síkján látszódnak élesen. A másik ok, hogy a leggyakrabban látott zöld –a növényzet– nem sok veszélyt jelent számunkra.

Az élénk vörös és zöldeskék nemcsak a fókuszálás síkbeli eltérése miatt olyan kellemetlen egymás mellett, hanem mert spektrális világosságuk közel azonos értékű. A fénykontraszt c. fejezetben kifejtettük, hogy a látás alapinformációja a világosság-különbség, – ha két színes folt világossága közel azonos, szomszédságuk bizonytalan hatást kelt. Pl. a tiszta ibolyakék és vörös azért nem olyan kellemetlen egymás mellett, mert az ibolyakék sötétebb, mint a vörös.

A vibrálás megszűnik, 1.
Ha a két színt semleges tónus választja el megszűnik a vibrálás (balra).
A vörös és ibolyakék tiszta színek, de spektrális világosságuk
különböző, ezért határvonaluk kevésbé vibrál (jobbra).


Figyeljük meg, hogy a vibrálás csak a telített színeknél fordul elő, a szín tisztaságának csökkenésével (sötétvörös és világoskék vagy sötétkék és rózsaszín) a hatás megszűnik, és akkor is, ha egy semleges szín határozottan elválasztja őket.

A vibrálás megszűnik, 2.
A kevésbé telített és különböző világosságú árnyalatok
között nincs vibrálás, habár színezetük vörös és zöldeskék.


A tiszta piros és zöldeskék soha ne legyen betű és háttér színe, mert az ilyen szöveg olvashatatlan!

» Színes szöveg olvasása


Anaglif képek

A kromosztereoszkópos látás elvén alapul az anaglif szemüveg, egyik oldalon vörös, másik oldalon zöldeskék üveggel. Az anaglif képeket speciális módon készítik: ugyanaz a kép csekély vízszintes eltolással és kétféle színben, vörös és kékeszöld kontúrral kerül egymásra. Az anaglif szemüveg mint szűrő működik: a szemüveg vörös fele eltünteti számunkra a kép vörös tartalmát (ezt nem látjuk), a kép kékeszöld tartalma pedig feketének látszik. A kékeszöld üvegen át mindez fordítva játszódik le. Az agy két különböző, bár nagyon hasonló képet kap, amit úgy próbál értelmezni, mintha térbeli lenne. Ha jobban megfigyelünk egy ilyen képet, inkább térbeli rétegeket látunk egymás mögött és nem valódi 3D plasztikus formákat. (Anaglyph 3D)

Anaglif szemüveg és kép
A kétszínű szemüveggel nézett képet térbelinek látjuk

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Albers:
A színek kölcsönhatása, 71.p.

Anaglyph 3D - Wikipedia

Bálint – Hruska – Murányi – Sebestyén:
Bevezetés a színdinamikába

Király:
Általános színtan és látáselmélet, 27.p.

Murch:
Physiological principles for the effective use of color

***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)
Kromosztereoszkópos látás
« Kötött szín – szabad szín
Színadaptáció és utóképhatások »
24.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.