Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.1.2.5.

Mesterséges megvilágítás
 
 
Mesterséges fényforrások:
izzólámpa, fénycső, LED stb.

Ma sok ember élete egy részét mesterséges megvilágításban tölti. A mesterséges fények intenzitása, iránya, színvisszaadása, színhőmérséklete olyan jellemző, ami nemcsak a látásunkat, színérzékelésünket, hanem közérzetünket is befolyásolja, sőt egészségünkre is hat. A kérdéssel a világítástechnika és az ergonómia behatóan foglalkozik. (Majoros 1998:86; Hercegfi 2007:125)

A mesterséges fényforrásokat (akárcsak a természeteseket) a színhőmérsékletükkel jellemzik: lehetnek melegfehérek, semlegesek vagy hidegfehérek.


Színvisszaadás
A mesterséges fényforrások fontos jellemzője a színvisszaadás, ez annál jobb, mennél közelebb áll a természetes fényéhez. A vizsgálathoz etalonszíneket használnak, és a D65 korrelált szín- hőmérsékletű fényforrást, mely nemzetközi szabvány,
(D: daylight, 65: 6500 K). Ez jól közelíti a természetes napfény színképi eloszlását. (Nemcsics 1990:232)

Egy belső tér ideális megvilágítási szintje és a megvilágító fényforrás színhőmérséklete között arányosság áll fenn: alacsony megvilágítási szintnél alacsony színhőmérséklet kell, ill. magas megvilágítási szintnél magas színhőmérséklet. Más szóval: a gyenge fény lehet meleg (sárgás-vöröses), de a gyenge kékes fény kellemetlen. A kékes-hideg fényt csak az erős megvilágításnál tartjuk természetesnek, a nagy fényerejű sárgás-meleg fény viszont kellemetlen. (Majoros 2004:37)

Megvilágítási szint és a színhőmérséklet
Alacsony megvilágítási szint:
Alacsony színhőmérséklet Magas színhőmérséklet
 
Magas megvilágítási szint:
Alacsony színhőmérséklet Magas színhőmérséklet
(szimuláció)
Kép forrás:
http://www.remediando.com/2011_11_01_archive.html

Ez felel meg ősi tapasztalatainknak: a felkelő/lemenő napnak gyenge a fénye és alacsony a színhőmérséklete (vöröses a színe), míg a déli napsütés fénye erős, és a kék égbolt miatt magas a színhőmérséklete.


Metaméria

Ugyanazt a színes tárgyat sokféle spektrális eloszlású megvilágítás alatt észlelhetjük. Ha két szín mindenféle fényforrás alatt azonos színűnek látszik, akkor azok izomerek. (Király 1977:41; Lukács 1982:198)

Metamériának nevezik a jelenséget, amikor két szín valamely megvilágításban teljesen azonosnak látszik (azonos színérzetet keltenek), más fényforrás alatt viszont különbözőnek – vagyis csak „feltételesen” egyformák. A jelenség oka, hogy az anyagoknak, festékeknek különböző a spektrális visszaverő képessége, és a fénynek nem ugyanazt az alkotórészét nyelik el, ill. nem ugyanolyan arányban. (A színes termékgyártásban fontos a metaméria kiküszöbölése.)
(Sekuler 2000:210; Metamerism (color))

Metamer színek
A gömbök azonos színűnek látszanak egy bizonyos fényben (felül),
míg más fényforrás alatt eltérő színűek (alul).
Egyik fényforrást sem érzékeljük színesnek! (szimuláció)

Felhasznált és ajánlott irodalom:

de Grandis:
Teoria e uso del colore, 91.p.

Hercegfi – Izsó:
Ergonómia

Király:
Általános színtan és látáselmélet

Lukács:
Színmérés

Majoros:
Belsőterek világítása

Majoros:
Belsőtéri vizuális komfort

Metamerism (color) - Wikipedia

Nemcsics:
Színdinamika

Sekuler – Blake:
Észlelés

Világító dióda (LED) - Wikipedia


Mesterséges megvilágítás
« Természetes megvilágítás
Színes megvilágítás »
11.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.