Főbb jellemzői:
• fényerő (intenzitás) mértéke
• világítás módja (közvetlen,
közvetett, pontszerű, diffúz,
reflektált)
• lágy vagy éles kontúrú árnyékot
ad
• általános vagy irányított
• a fény iránya a szemlélőhöz viszonyítva
(fentről, lentről,
oldalról, szemből,
hátulról)
• a fény színe (hideg, meleg, sárga, kék,
zöld stb.)
• a színes fény színsűrűsége
A megvilágítás intenzitása
A felületszín (reflektált szín) módosul
attól függően, milyen erősségű
fénnyel van megvilágítva. (Ld. az alábbi
3 példát.) A fény mennyisége a színek
világossági és telítettségi
érzetét is befolyásolja. (Arnheim
1979:367)
1. példa
Az alábbi ábrán három szín
egyre erősebb megvilágításban látható.
Színek
megvilágítottsága, 1. |
|
Bal
szélen a gyenge megvilágításban
a színek sötétek és tompák,
jobbra haladva, ahogy a megvilágítottság
nő, egyre élénkebbek.
Jobb szélen a színek „normál”
megvilágításban.
(Szimuláció) |
A normál megvilágítás után
a fényerő további növelése (1000
lux fölé) ellenkező folyamatot indít:
a színek egyre fakóbbak lesznek, végül
fellép a tükröző káprázás,
és csak egy fényes, fehér foltot látunk,
a színek majdnem eltűnnek.
Színek
megvilágítottsága, 2. |
|
Balra
normál megvilágításban. Jobbra
haladva a fényerő egyre növekszik, a
színek egyre fakóbbak és halványabbak.
Az utolsó minta a tükröző káprázást
próbálja érzékeltetni.
(Szimuláció) |
2. példa
Az alábbi táblán 6 elemű szürkesort
látunk: a felső sort nagyobb, az alsót kisebb
fényerővel világítjuk meg, pl. árnyék
vetül rá. A felső sor második legsötétebb
árnyalata azonos világosságú az
alsó sor második legvilágosabb elemével:
ez a jobb oldalon kinagyított mintákon jól
érzékelhető.
A jelenséget már Leonardo
is tanulmányozta (1973:97)
Szürke
sor megvilágítottsága |
|
A
felső sor erősebben van megvilágítva,
mint az alsó (Szimuláció) |
Ugyanez a jelenség tapasztalható színes
mintákkal is.
Színes
sor megvilágítottsága |
|
A
felső sor erősebben van megvilágítva,
mint az alsó (Szimuláció) |
3. példa
Az alábbi képen tiszta, élénk színeket
világítunk meg: fent nagyobb, alatta kisebb fényerővel.
Az alsó sor színei nemcsak világosságukból
veszítenek, hanem élénkségükből
is. Figyelemre méltó, hogy a meleg színek
(piros-sárga) sokkal többet veszítenek, mint
a hidegek (zöld-kék).
(Sekuler 2000:27)
Tiszta
színek megvilágítottsága |
|
A
meleg színek (piros-sárga) sokkal többet
veszítenek élénkségükből,
mint a hidegek (kék-zöld). (Szimuláció) |
A világítás (szempontunkból) két
legfontosabb csoportja:
– A megvilágítás eredete szerint:
természetes
mesterséges
– A megvilágító fény színe szerint:
polikróm (összetett,
több színből álló, színes )
monokróm (egyetlen
hullámhosszal jellemezhető)
akromatikus (színtelen,
„fehér")
|
Felhasznált és ajánlott
irodalom:
Arnheim:
A vizuális élmény
Bernolák:
A fény
de Grandis:
Teoria e uso del colore, 85.p.
Leonardo:
A festészetről
Lighting – Wikipedia
Lighting: Discussion
Majoros:
Belsőterek világítása
Sekuler – Blake:
Észlelés
***
Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom,
elektronikus (E) |