Nyitóoldal   |   SZÍN  |   SZÍNKOMMUNIKÁCIÓ   |   Tartalom 
 
 
 
 
1.1.2.2.

Megvilágítás
 
 
Főbb jellemzői:
• fényerő (intenzitás) mértéke
• világítás módja (közvetlen, közvetett, pontszerű, diffúz,
    reflektált)
• lágy vagy éles kontúrú árnyékot ad
• általános vagy irányított
• a fény iránya a szemlélőhöz viszonyítva (fentről, lentről,
    oldalról, szemből, hátulról)
• a fény színe (hideg, meleg, sárga, kék, zöld stb.)
• a színes fény színsűrűsége



A megvilágítás intenzitása

A felületszín (reflektált szín) módosul attól függően, milyen erősségű fénnyel van megvilágítva. (Ld. az alábbi 3 példát.) A fény mennyisége a színek világossági és telítettségi érzetét is befolyásolja. (Arnheim 1979:367)

1. példa
Az alábbi ábrán három szín egyre erősebb megvilágításban látható.

Színek megvilágítottsága, 1.
Bal szélen a gyenge megvilágításban a színek sötétek és tompák,
jobbra haladva, ahogy a megvilágítottság nő, egyre élénkebbek.
Jobb szélen a színek „normál” megvilágításban.
(Szimuláció)


A normál megvilágítás után a fényerő további növelése (1000 lux fölé) ellenkező folyamatot indít: a színek egyre fakóbbak lesznek, végül fellép a tükröző káprázás, és csak egy fényes, fehér foltot látunk, a színek majdnem eltűnnek.

Színek megvilágítottsága, 2.
Balra normál megvilágításban. Jobbra haladva a fényerő egyre növekszik, a színek egyre fakóbbak és halványabbak.
Az utolsó minta a tükröző káprázást próbálja érzékeltetni.
(Szimuláció)


2. példa
Az alábbi táblán 6 elemű szürkesort látunk: a felső sort nagyobb, az alsót kisebb fényerővel világítjuk meg, pl. árnyék vetül rá. A felső sor második legsötétebb árnyalata azonos világosságú az alsó sor második legvilágosabb elemével: ez a jobb oldalon kinagyított mintákon jól érzékelhető.
A jelenséget már Leonardo is tanulmányozta (
1973:97)

Szürke sor megvilágítottsága
A felső sor erősebben van megvilágítva, mint az alsó (Szimuláció)

Ugyanez a jelenség tapasztalható színes mintákkal is.

Színes sor megvilágítottsága
A felső sor erősebben van megvilágítva, mint az alsó (Szimuláció)


3. példa
Az alábbi képen tiszta, élénk színeket világítunk meg: fent nagyobb, alatta kisebb fényerővel. Az alsó sor színei nemcsak világosságukból veszítenek, hanem élénkségükből is. Figyelemre méltó, hogy a meleg színek (piros-sárga) sokkal többet veszítenek, mint a hidegek (zöld-kék).
(Sekuler 2000:27)

Tiszta színek megvilágítottsága
A meleg színek (piros-sárga) sokkal többet veszítenek élénkségükből,
mint a hidegek (kék-zöld). (Szimuláció)



A világítás (szempontunkból) két legfontosabb csoportja:

– A megvilágítás eredete szerint:
      természetes
      mesterséges

– A megvilágító fény színe szerint:
      polikróm (összetett, több színből álló, színes )
      monokróm (egyetlen hullámhosszal jellemezhető)
      akromatikus (színtelen, „fehér")

Felhasznált és ajánlott irodalom:

Arnheim:
A vizuális élmény

Bernolák:
A fény

de Grandis:
Teoria e uso del colore, 85.p.

Leonardo:
A festészetről

Lighting – Wikipedia

Lighting: Discussion

Majoros:
Belsőterek világítása

Sekuler – Blake:
Észlelés


***

Irodalom, nyomtatott (P)
Irodalom, elektronikus (E)
Megvilágítás
« Színhőmérséklet
Világosság és megvilágítottság »
8.
Nem kereskedelmi oldal    |   Non-commercial website
Erről a weboldalról  |  Tartalom (Site map)  |  Magamról  |  Jogi nyilatkozat  |  Email  | 
Utolsó tartalmi frissülés: 2015.06.30.